Apa kabar? (What’s new?) verkent de relatie en spanningen tussen een mainstream cultuur en lokale remixen.

Met bijdragen van: Caetano, Oana Clițan, Irineu Destourelles, Agan Harahap, Sandim Mendes, L.C. von Sukmeister, Adison en Sekan.

Geprogrammeerd door: Maria Lamslag

Campagnebeeld: Agan Harahap, Childhood Memories #2 – Notorious B.I.G., 2018


 

Remixing the mainstream

Online is een populaire beeldtaal ontstaan die universeel verstaanbaar lijkt. Foto’s van politici, celebrities, muziekclips, vlogs en persoonlijke filmpjes verspreiden zich via online media binnen no-time over de hele wereld. De social media remixes die hieruit voortvloeien en viral gaan, treden op hun beurt weer toe tot de mainstream. Childish Gambino’s This is America, één van de meest besproken videoclips van 2018, werd onder meer geremixed tot This is Nigeria en This is Iraq. En ook die versies konden rekenen op miljoenen views.

Remixes, emoticons, GIFs; het zijn allemaal ingrediënten van een universele beeldtaal. Maar, hoe goed verstaan we elkaar eigenlijk? Overstijgen we met deze nieuwe beeldtalen de oorspronkelijke lokale context of doen we die juist tekort? En hoe nieuw is deze remixcultuur eigenlijk?

Voor de tentoonstelling Apa kabar? selecteerde programmamaker Maria Lamslag kunstenaars en DJ’s die in hun praktijk de uitwisseling tussen mainstream cultuur en lokale settingen bekrachtigen. Zij mixen herkenbare beelden uit online media met een persoonlijke beeldtaal of reageren op meer subtiele wijze op een dominante cultuur. Op deze manier legt de tentoonstelling verbanden tussen thema’s als online cultuur, mestiezenculturen, wereldburgerschap en cultureel eigenaarschap.

Apa kabar? speelt ook in de inrichting met de tegenstelling tussen het persoonlijke en specifieke enerzijds en een global mainstream anderzijds. Interactieve installaties in een woonkamer-ontmoet-platenzaak contrasteren met een meer traditionele expositieruimte die is gevuld met een selectie van foto-, video-, online en mixed media werken. Met een activiteitenprogramma van live muziek, DJ-sets en paneldiscussies diepen we de parallellen tussen kunstenaars en muzikanten en hun verhouding tot mainstream cultuur verder uit.

MAMA’s showroom is tijdens Apa kabar? (What’s new?) een laagdrempelige onderzoeksruimte waar je voor jezelf kan nagaan in hoeverre culturele uitwisseling en het remixen van mainstream cultuur problematisch of juist bevrijdend werkt.

Het Indonesische ‘apa kabar?’ betekent letterlijk ‘wat is het nieuws?’ maar wordt doorgaans gebruikt om te vragen ‘Hoe gaat het?’. In Indonesië levert deze uitdrukking zelden spraakverwarring op: iedereen antwoordt met ‘goed’ of ‘minder goed’. De Engelse ondertitel ‘What’s new?’ is een knipoog naar deze misvertaling van ‘Apa kabar?’ en verwijst naar de online media waarbij ‘wat is nieuw’ en ‘hoe gaat het’ eveneens inwisselbaar lijken.

Voor de meest projecten schrijven en printen we – net als vele andere kunstinstellingen – keurige handouts die dienen als een bijkomende bron van informatie. Deze handouts bevatten vaak achtergrondteksten over de artiesten en het werk dat we van hen tonen. Binnen het kader van Apa kabar? (What’s new?) was het niet meer dan logisch dat programmamaker Maria Lamslag aan Oana Clitan vroeg om wat leven in de brouwerij. Het resultaat is een remix van de traditionele handout; een klassieke krant gemixt met nieuwe mediavormen. Verkrijg een fysiek exemplaar van de krant in onze showroom of lees de online versie hier!

Naar aanleiding van Apa kabar? (What’s new?) verschenen de onderstaande verhalen op onze Universe.

Recensie van Metropolis M.

29 maart: Opening: Apa kabar? (What’s new?) / 18.00 – 21.00
20 april: MOMO x MAMA: Hallo, halo, hello! Hallo Bandung / 14:00 – 15:30
25 – 28 april: Wokeness in music @ Poppositions, Brussel
26 mei: Hip-Hop x Anime Pubquiz door Team MAMA @ 17.00 – 22.00

apa_kabar_lotte_stekelenburg_1Apa kabar (What's new?) (2019) door Lotte Stekelenburg
apa_kabar_lotte_stekelenburg_2Apa kabar (What's new?) (2019) door Lotte Stekelenburg
apa_kabar_lotte_stekelenburg_3Apa kabar (What's new?) (2019) door Lotte Stekelenburg

Over HOME

HOME is het leidmotief waarmee we gesprekken rondom opvattingen van geborgenheid, representatie en identificatie aanwakkeren. HOME is een basis, een plek waar je naar terugkeert én een anker voor de verdere reis. HOME (ook online) is het begin van je verbondenheid met anderen. Onder de naam HOME presenteren we tevens onze tentoonstellingen in de showroom. In samenwerking met jonge makers geven we uitdrukking aan interpretaties over HOME | IN REAL LIFE | NETWORKS.

Related

Website by HOAX Amsterdam