FAQ

Het welbekende format van de Frequently Asked Questions. Hieronder een lijst van veelgestelde vragen aan/over/op/van MAMA. Staat het antwoord op je vraag niet in onze lijst? Stuur ons gerust een mail.

 

Jazeker. MAMA’s showroom heeft haar deuren weer geopend. Kom gerust langs. Wij kijken erg uit naar je komst. Een bezoek aan MAMA moet echter wel veilig zijn, zowel voor jou als voor onze medewerkers. 

Klik hier voor meer informatie over het bezoeken van MAMA en het reserveren van timeslots.

MAMA is een platform voor visuele cultuur in Rotterdam. Jong talent ontwikkelt zich bij ons door middel van producties en presentaties op het grensvlak van beeldende kunst en populaire cultuur. MAMA realiseert presentaties, tentoonstellingen, boeken en tijdschriften, performances, masterclasses en events, in de eigen showroom, online en op locatie, lokaal en internationaal.

MAMA’s programma is geworteld in jeugd- en populaire cultuur en speelt zich af in die gebieden waar bredere culturele ontwikkelingen – van sociale, maatschappelijke, technologische of economische aard – zichtbaar worden binnen de hedendaagse kunstpraktijk. Nieuwe tendensen ontstaan immers vaak buiten de institutionele sfeer; on- en offline, in de privésfeer of het publieke domein. Dit is de omgeving waar collectieve activiteit het best gedijt en waar cultuur en creativiteit zich manifesteren zonder toestemming van ‘het instituut’. MAMA volgt de ontwikkelingen van een jonge generatie kunstenaars op de voet: Deze in huis halen, ondersteunen, ontwikkelen en tonen is waar MAMA zich hard voor maakt.

Boven alles is MAMA een gemeenschap. MAMA werkt samen met een grote en diverse groep opkomende professionals: Team MAMA. Zij geven ons (gevraagd en ongevraagd) feedback op de inhoud en richting van het programma en de organisatie. Menigeen heeft zich ontwikkeld tot staflid en anderen werden opgenomen als deelnemers aan onze tentoonstellingen en projecten. Onze achterban is zowel organisatie als publiek, actief betrokken, ambitieus en mondig.

MAMA scout, verwelkomt en begeleidt talent tijdens de eerste jaren van hun professionele ontwikkeling. Jonge culturele professionals krijgen bij MAMA de gelegenheid om zich on the job te ontwikkelen. Bij MAMA is talentontwikkeling verweven in alle activiteiten van de organisatie; van het tentoonstellingsprogramma tot het educatie-aanbod; de communicatie tot technische uitvoering. Dit geeft jong talent de kans zich breed te oriënteren. Het zijn de cultuurprofessionals van de toekomst die vorm geven aan de activiteiten van MAMA.

MAMA´s investering in talent is persoonlijk. We hebben aandacht voor ieders individuele ontwikkeling en oriëntatie op het professionele veld. We passen ons professionaliseringsaanbod aan op de vraag vanuit Team MAMA en we stellen ons op als een platform waarop deze talenten hun kracht kunnen etaleren. Daarmee dragen wij bij aan diversifiëring van culturele productie en cultureel zelfvertrouwen. Maak hier kennis met Team MAMA.

MAMA kan investeren in talent dankzij enthousiaste en avontuurlijke samenwerkingspartners. Sponsors kunnen nét die volgende stap in een kunstenaars ontwikkeling betekenen. Door artistieke programma’s in opdracht uit te voeren delen we onze expertise en verruimen we de ervaringen van de talenten van Team MAMA, of met bijzondere collabs zetten we een merk kracht bij. Voor culturele organisaties die talentontwikkeling en educatie in hun activiteiten willen integreren maken wij programma’s op maat.

Interesse om te investeren in MAMA, jongeren en de toekomst? Om een samenwerking aan te gaan, op welk front dan ook? Neem gerust contact met ons op!

Ja, we hebben zeker een nieuwe logo. Ter ere van MAMA’s 21-jarig bestaan én omdat vernieuwing toch belangrijk is ondanks de vergankelijkheid van het leven, hebben we in 2018 in samenwerking met HOAX een compleet nieuwe huisstijl incluis logo ontworpen.

Daarnaast heeft HOAX speciaal voor MAMA een lettertype ontwikkeld dat zij doopten tot Franklinstein Fat Roman – één element van dit font (de A) staat centraal in het nieuwe logo. Het ontwerp van het nieuwe logo is een homage aan het originele MAMA logo dat we meer dan 21 jaar met veel plezier hebben gebruikt. Het is een stevig design dat de draak steekt met het idee van een instituut zijn; want hoe je het ook wendt of keert, MAMA is inmiddels ook een paar jaartjes ouder en we moeten waken voor te veel institutionalistische neigingen. Hopelijk mogen we ons logo ook de komende 21 jaar weer inzetten!

Kan je niet genoeg krijgen van het klassieke MAMA logo? Koop dan snel een pin, voordat ze zijn uitverkocht.

Download het logo voor zowel web als drukwerk hier.

MAMA heeft op al het tekst en beeld op thisismama.nl auteursrecht. Zonder schriftelijke toestemming mag de inhoud van de website niet worden (her)gebruikt. Neem gerust contact op met onze Editor-in-Chief voor het vragen van toestemming.

Voor zover MAMA bekend zijn voor alle gebruikte afbeeldingen op de website gebruiksrechten verleend. Toch kan het zijn dat er bij (vooral oudere) afbeeldingen een bronvermelding mist. Staat er een tekst of afbeelding op deze website waarvan verkeerde copyrights worden gebruikt, meld dit aan onze Editor-in-Chief. We rectificeren dan zo snel mogelijk. En weet dat we het niet kwaad bedoelden!

Voor meer informatie over auteursrecht in Nederland klik hier.

Jazeker! Op 14 april 2016 werd de Algemene Verordening Gegevensbescherming geïntroduceerd in de Europese Unie. Privacy is de afgelopen jaren een onderzoeksthema geweest voor MAMA – zie bijvoorbeeld ons project 9 Eyes – en natuurlijk houden wij ons volledig aan de nieuwe regels en richtlijnen. We verwelkomen en prijzen ontwikkelingen die leiden tot een meer ethische omgang met jouw data.

Hieronder leggen we uit hoe we de informatie die je met ons deelt op onze digitale kanalen verzamelen en gebruiken. Vragen, opmerkingen of kritiek kunnen worden gericht aan onze Editor-in-Chief Gari Koolen. We behouden het recht ons privacybeleid te veranderen. Door MAMA’s website te gebruiken, ga je automatisch akkoord met dit beleid.

MAMA’s website – www.thisismama.nl

Zoals je waarschijnlijk weet, gebruiken de meeste websites die je bezoekt ongevraagd jouw data om een browse-ervaring te bieden. Dat geldt ook voor MAMA’s website – en de enige data die we gebruiken zijn essentieel voor een goed werkende website. Privacy heeft betrekking op persoonlijke data die herleid kunnen worden naar jou als persoon. Sommige verschaf je bewust, andere worden op de achtergrond door de website verzameld. Data die kunnen worden gebruikt om jou als individu te identificeren worden nooit verworven door deze website, tenzij je dit nadrukkelijk aangeeft. Jouw data worden nooit gedeeld met derden en we sturen je nooit informatie zonder toestemming. In algemene zin voldoet onze website aan:

  • de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van 25/5/2018
  • de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) van 1/9/2001
  • de Wet Kopen op Afstand van 21/12/2000
  • de Telecommunicatiewet (TW) van 19/10/1998
  • de reclame via e-mail code of 1/1/2012 door DDMA, Thuiswinkel.org en VNO-NCW, onderdeel van de Reclamecode

Natuurlijk bevat onze website links naar andere websites. Over deze websites hebben we – helaas – geen controle. We zijn dan ook niet verantwoordelijk voor hun privacyregels, maar we doen altijd ons uiterste best elke website waarnaar we linken vooraf te controleren op kwaadaardige content.

MAMA’s website maakt gebruik van noodzakelijke cookies. Om meer te lezen over cookies kun je terecht op de officiële website van de Europese Unie.

We gebruiken ook Google Analytics om het bezoek van onze website te registreren en analyseren. Dit helpt ons geïnformeerde beslissingen te maken over het soort content dat we maken, en waarop we onze aandacht richten. Op geen enkele wijze kunnen deze data worden herleid naar jou als persoon. Klik hier om het privacybeleid van Google te lezen.

Databases gebruikt door MAMA

Stager
Hoewel de meeste van onze tentoonstellingen en events gratis toegankelijk zijn, maken we sporadisch gebruik van de kaartverkoop-software Stager. Als je een account aanmaakt via Stager, dien je minstens een naam en e-mail op te geven. Overige informatie – zoals je adres – is optioneel. Alle informatie die je registreert in Stager is toegankelijk voor MAMA en wordt opgeslagen in Stagers database. We delen deze informatie nooit met derden. Klik hier om Stagers privacybeleid met betrekking tot inschrijvingen in hun database te lezen. Je IP-adres wordt geregistreerd wanneer je een betaling doet via Stager, maar kan niet worden verkregen door MAMA. Je kunt op elk moment inloggen op je MAMA Stager-account om informatie te wijzigen of volledig te verwijderen. Surf simpelweg naar de MAMA Stager-website en gebruik het e-mailadres en wachtwoord dat je invulde bij het aanmaken van je account. Ondervind je problemen met inloggen of wil je je account verwijderen? Stuur onze Editor-in-Chief een e-mail.

Mailchimp
MAMA verspreidt haar nieuwsbrief via Mailchimp. Aanmelden voor onze nieuwsbrief gebeurt via een formulier waarvoor je naam en e-mailadres nodig zijn. Ook word je gevraagd ons te laten weten wat voor soort e-mails je van ons wenst te ontvangen. We hebben toegang tot de (noodzakelijke) data die je ons verschaft met dit aanmeldingsformulier. Deze data worden nooit gedeeld met derden en zijn enkel toegankelijk voor MAMA. Om je data te wijzigen volg je simpelweg de link onderaan een nieuwsbrief, of stuur je een e-mail aan onze Editor-in-Chief. In april 2019 is onze gehele nieuwsbrief database opgeschoond en is alle abonnees – meerdere keren – gevraagd of ze aangemeld wensten te blijven. Inactieve abonnees zijn verwijderd. Klik hier om Mailchimps privacybeleid te lezen.

Dat was ‘m!

Al vele, vele jaren – sinds 1997 – manifesteert MAMA zich als een platform voor beeldcultuur en jong talent. Lees alles over onze filosofie door te klikken op de vraag ‘Wat is MAMA?’. Je kan je voorstellen dat alle verschillende projecten die we doen verschillende verhalen vertellen, elk gekenmerkt door een eigen specifieke en unieke stijl, ontwikkeling en spanning. We streven ernaar een divers scala aan projecten te presenteren in samenwerking met uiteenlopende groepen mensen. Daarmee hopen we dat de verhalen achter onze projecten de veelstemmigheid van de modern wereld reflecteren.

Onze tentoonstellingen en events in de showroom zijn integraal onderdeel van MAMA. Een tentoonstelling draagt een bepaalde boodschap uit; via de kunstenaars en getoonde kunstwerken, via (promotionele) visuals bij de tentoonstellingen; via beschrijvende tentoonstellingsteksten, via social media. Al deze elementen samen bieden je hopelijk een gedenkwaardige ervaring wanneer je MAMA tegenkomt. Desondanks merkten we dat te veel verhalen onverteld bleven, ideeën die rondzweefden in onze gedachten maar door organisatorische beperkingen nooit het daglicht zagen. Om nog meer verhalen met je te kunnen delen, besloten we onze verscheidenheid aan storytelling-middelen uit te breiden door het ontwikkelen van onze website www.thisismama.nl. In grote lijnen kan onze website worden opgedeeld in vier delen:

Invest, waar je kan lezen hoe MAMA investeert in de wereld en hoe de wereld kan investeren in MAMA
In Action, waar we alle informatie over onze tentoonstellingen en In Real Life events presenteren
Team, waar we laten zien wie deel uitmaakt van Team MAMA
Universe, waar we ruimte reserveren voor content die geschikt is voor digitale presentatie

Voor de verhalen die we delen op/in onze Universe dienen de hoofdthema’s van onze tentoonstellingen vaak als inspiratie en vertrekpunt. Denk aan essays die voortborduren op de theoretische basis van tentoonstellingen, interviews met kunstenaars, video’s gerelateerd aan events die we organiseren, digitale kunstwerken, (muzikale) afspeellijsten omtrent tentoonstellingsthema’s; eigenlijk alles wat je kan bedenken dat in een digitale ruimte gepresenteerd kan worden.

Een team van opkomende redacteuren komt regelmatig bijeen om te brainstormen over nieuwe verhalen. Na elke ontmoeting gaan ze erop uit om creatieve content-makers om zich heen te verzamelen die kunnen helpen krachtige verhalen te produceren. Samen met de Hoofdredacteur zijn de Redacteuren verantwoordelijk voor de verhalen die je vindt op onze Universe.

Het huidige team van Redacteuren bestaat uit:

Heb je interesse om samen met een redacteur te werken aan een stuk of online content? Laat het ons weten als je ideeën hebt voor verhalen, van columns tot interviews en van beeldessays tot podcasts, alles is mogelijk zolang de onderwerpen op een of andere manier gerelateerd zijn aan MAMA’s missie. Er is een financiële vergoeding beschikbaar voor je bijdragen. E-mail onze Editor-in-Chief voor meer informatie.

We sturen onze nieuwsbrieven via Mailchimp. Klik op deze link om jezelf in te schrijven.

Als je oudere nieuwsbrieven wilt inzien, bekijk dan ons archief.

We doen ons uiterste best om minimaal één keer per maand een fascinerende nieuwsbrief te produceren. Als je opmerkingen, ideeën of kritiek hebt laat het onze editor-in-chief weten.