Het project Bob is een creatieve interpretatie van het 'wereldberoemde' Hollandse poldermodel.

Op uitnodiging van MAMA en R2001 werden 12 creatieven uitgedaagd om tot een nieuw cultureel product te komen. Iedere kunstenaar individueel vertegenwoordigde één of meerdere disciplines. Alle artiesten waren bekend bij MAMA en het was opvallend dat zij reeds individueel in de praktijk gebruik maken van cross-overs in disciplines.

Er werd van tevoren duidelijk de opdracht mee gegeven dat geen van de creatieven de regie in handen mocht nemen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de voorbereidingen van een choreograaf, die de kostuums het decor en de muziek bepaald. Er mocht geen mode-defilé, dansstuk, concert worden gemaakt, maar wel konden er elementen hiervan opgenomen zijn in het resultaat.

De oplossing die de 10 creatieven vonden heet “Bob’s total dining concept”. Bob is in eerste instantie een mobiel en exclusief restaurant. Dit restaurant wordt de ene keer ingericht in de luxe foyer van een theater, dan weer in een tentoonstellingsruimte van een museum. Bob’s total dining concept is een multidisciplinair project. Het is een mix van een mode-defilé, een dansstuk, een concert, een video-installatie. Bob heeft de vorm van een performance.

BOB 2
Stadsschouwburg van Tilburg, tijdens het Moving Mime Festival 16 oktober 2001.

In oktober 2001 werd Bob 2 ten uitvoer gebracht in de Stadsschouwburg van Tilburg, tijdens het Moving Mime Festival. Dit tweede project in Bob’s dining concept was een uitgebreider en doorontwikkeld vervolg van Bob

In Bob 2 ging het aantal dansers van 2 naar 7. In de ploeg creatieven werd een nieuwe deelnemer, de jonge modeontwerper Joff opgenomen. Hij verzorgde een geheel nieuwe modecollectie. De choreograaf Martin Butler maakte voor Bob 2 een nieuwe choreografie.

Samengesteld door Natasa Heydra, Jeroen Everaert, Boris van Berkum met bijdragen van ‘Solo Men Only’-Rufus Ketting, Arnoud van der Zijden, Vincent van Duin, Robbert Langers, DJ Goodwill, Paul Derksen, Wojtek Dziedzic, Joof, Martin Butler, Gyz La Riviere.

 

Over IRL

Ons leven wordt gedomineerd door de zelfgeproduceerde werkelijkheden die we tegenkomen op het internet en social media. Deze spanning tussen feit en fictie raakt de kern van het leidmotief IN REAL LIFE. De enige manier om aan de post-truth te ontsnappen is elkaar in het echt (IN REAL LIFE) te ontmoeten. Dat doen we onder meer in de vorm van lezingen, masterclasses, workshops, excursies en feesten die uiting geven aan de ideeën achter HOME | IN REAL LIFE | NETWORKS.

Related

Website by HOAX Amsterdam