1000 kilo zacht geurende SES-kinder-klei, twee landschappen en een klei-bar waren de ingredënten voor SES-clay-dee-day.

De bezoekers werden uitgenodigd om met klei een creatie te maken en deze direct te exposeren in het klei-landschap. Een selectie van de gemaakte kunstwerkjes waren tevens te zien op het Internet. Het publiek kon via het net en in de showroom zelf hun favoriete klei-werkje kiezen. SES-clay-dee-day werd afgesloten door de prijsuitreiking. Iedere winnaar won een jaar lang gratis klei.

Het basisidee om kinderklei ter beschikking te stellen aan het publiek kwam van de 17-jarige Victor Vroegindeweij. Het idee werd overgenomen en werd in samenwerking met Vroeindeweij door een creatief team uitgewerkt. Deze denktank bestond uit: Ruud Disco aka Oscar de Marci (eveneens 17 jaar) die de titel SES Clay dee day verzon, Sander van Hest (33 jaar vormgever en reclamespecialist) die de research deed. Jeroen Everaert & Boris van Berkum (beiden beeldend kunstenaar en verantwoordelijk voor de MAMA-organisatie) ontwierpen de opzet van de inrichting. Syrup Berboserot ontwierp de uitnodiging.

Jeroen Everaert slaagde erin om de kleifabrikant SES-creative uit Enschede ervan te overtuigen, het project te sponsoren en 1000 kilo kinderklei te schenken.

De fabrikant keek na afloop heel anders naar zijn product. ” We vermelden wel op de verpakking van de potjes plasticine, ‘geschikt voor 3 tot 90 jaar’, maar zelf geloven deden we dat nooit. MAMA liet ons inzien dat kleien inderdaad voor alle leeftijden is.”

Multi-cultureel
De uitnodiging tot kleien bleek aan te slaan bij een dwarsdoorsnede van de bevolking. Jong en oud, mensen uit alle sociale lagen en met alle culturele achtergronden bezochten de showroom om zijn of haar kleiwerkje aan het landschap toevoegen.

Onder het publiek waren dagjesmensen, Amerikaanse toeristen, Marokkaanse moeders, Turkse vaders, studenten van het grafisch lyceum, beleidsmakers, organisatoren van Rotterdamfestivals- & R2001, happy peppy gezinnetjes incl. golden retriever uit suburbia, te vinden.

Naast de grote groep jongeren (autochtoon en allochtoon) die onder het reguliere publiek van MAMA gerekend kan worden, voegden opvallend veel oudere allochtonen hun eigen kleiwerkje aan het landschap toe. (Normaal komt deze laatste groep niet of nauwelijks in de showroom binnen). In het kader actieplan cultuurbereik was dit MAMAproject een groot succes.

Lezingen
Het project en haar verschillende aspecten van ‘Ses clay dee day’ werden in drie lezingen gepresenteerd door Boris van Berkum. Deze lezingen werden gegeven aan de Willem de Kooning academie te Rotterdam en aan het St. Joost te Breda tweede fase en aan studenten van de kunstacademie te Arnhem. De laatste presentatie werd gehouden in het kader van een serie lezingen met Frans Haks. Deze serie had als overkoepelend thema: ‘Nieuwe Bemiddelaars’.

Publicaties
De cultuurfilosoof Liesbeth Levy (werkzaam voor R2001 en de Rotterdamse Kunststichting) schreef op verzoek van MAMA een column voor Hunch, het tijdschrift van het Berlage Instituut. “.… On the following Saturday, I returned to mama and stood outside looking through the window at my work in the changing colored landscape. Next to me two young Turkish boys admiring their own creations. I became aware of a a certain feeling between us- a mutual understanding. Looking together through the glass at our contributions to this landscape made us, in a peculiar way, collegues….”

Ad!dict
MAMA presenteerde een selectie van de beste kleiwerkjes in het Belgische glossy tijdschrift Ad!dict dat overigens wereldwijd verspreid wordt. Samen met de vormgevers Syrup berboserot en Rufus K. zijn twee spreads voor het nummer Choice opgemaakt.

Animaties
Een team van vier Rotterdamse kunstacademie studenten (afdeling animatie) een aantal animatiefilmpjes gemaakt met de kleipoppetjes. Een compilatie werd vertoond op de expositie ‘MAMA’s Great Ass Tits’ september 2000.

Spin-off
Het kunstenaarsinitiatief Lokaal 01 Antwerpen wou het project overnemen om het medio december 2001 in Antwerpen te realiseren.

Met bijdragen van Victor Vroegindeweij, Oscar de Marci, Jeroen Everaert, Stefan Tijs, Boris van Berkum, Sander H. van Hest, Syrup Berboserot

Over HOME

HOME is het leidmotief waarmee we gesprekken rondom opvattingen van geborgenheid, representatie en identificatie aanwakkeren. HOME is een basis, een plek waar je naar terugkeert én een anker voor de verdere reis. HOME (ook online) is het begin van je verbondenheid met anderen. Onder de naam HOME presenteren we tevens onze tentoonstellingen in de showroom. In samenwerking met jonge makers geven we uitdrukking aan interpretaties over HOME | IN REAL LIFE | NETWORKS.

Related

Website by HOAX Amsterdam