Een poging om de veelheid aan stemmen over Zwarte Piet te oogsten
''Als ik jou even laat wegdromen in deze parallelle parallelijke werkelijkheid wat komt er dan eigenlijk aan in novembers? Hoe komt dat aan? Hoe zie jij het voor je?''
Pietpourri: een script voor een schooltoneelstuk uit een parallel heden
MAMA presenteert op 17 november een performatieve lezing van Pietpourri. Het Pietpourri-script is een poging om een veelvoud aan stemmen en meningen binnen één verhaal te oogsten, terwijl het een absurdistische lezing biedt van de discussies die elk jaar terugkeren, maar tot nu toe onopgelost blijven. Het schoolspel heeft tot doel de discussie op een respectvolle manier tot stand te brengen en te onderzoeken wat de Sinterklaasviering voor verschillende individuen vertegenwoordigt. Het script is geschreven door Tommy Ventevogel en gepubliceerd in het Nederlands.
ST. AUTEUR
Allereerst wil de auteur een bepaalde afstand doen, nemen en houden van dit werk dat nu voor- door- of opgelezen dreigt te worden waarschijnlijk in een totale staat van misverstandig misverstaan,
en een totaal ontbreken van traditiegevoel en lands-belonging.
Ja, de auteur beseft zich mee te werken aan wéér een Nederlandse traditie die verdwijnt,
net als plaggen steken,
apartheid,
de traditie van koloniseren
de traditie van slavernij
en de traditie dat vrouwen niet mee mochten stemmen tot 1920.
Zonder al die tradities blijft er niks meer over van Nederland
het waren echt toptijden: gratis arbeid,
vakantiebestemmingen waar de daar-geldende tradities
plaats maakten voor onze eigen tradities
en plaggen.
En laten we eerlijk zijn: als je in de jaren 90 een tribal-tattoo hebt gezet, dan raakt die ook gewoon nooit uit de mode.
En zeg nou zelf, als je op je 13de kiest om je baardgroei weg te scheren dan is het toch echt onzin om ineens een baard te laten staan op je 30ste, het is toch gewoon een kínnen-feest!?
De auteur is duidelijk: de tekst kent een zekere neglectie
van de Nederlandse identiteit, integriteit en interdimentionaliteit, daarom vraagt de auteur nadrukkelijk om deze tekst te blibliothekerenonder het kopje sci- , of slechte fantasy
maar zeker niet onder geschiedenis, documentair, natuurlijk-kunde, antropologie, astrologie, sociologie, naslagwerk of voor slagwerk.
De tekst dient ook geheel volgens traditie voorgedragen te worden door onderbetaalde docenten of acteurs die zorgvuldig worden gecast door een castingbureau waar een masturbeerluchtje aan zit.
Of door kinderen die een extreem oude katholieke man kennen
voor wie ze door het gaatje gaan.
Nou, het heerlijk avondje is gekomen,
ook de makker trekt wel weer aan.
We zijn in het jaar 12.017, van de holocene kalender,
want die is in deze alternative ctionele wereld wél ingevoerd
om de ontwikkeling van de mens sinds de eerste bouwwerken in zuid-Anatolië tot nu een beetje in context te plaatsen, en een radio-DJ zet de toon:
RADIO-DJ
Gooooooooooodmorning Niet Vjém!
Je minst favoriete morning-after DJ op je mee-ethers
klokkin’ in, 6‘o clock,
de morning-after
Piet is afgeschaft, welke leegte laat dat achter
Piet is afgeschaft, wat nu?
Piet is afgeschaft, lang leve Piet?!
Ik praat hierover met doorgesneden samenlevingsreepjes, slice of life, mensen uit alle hoeken van het land
en soms ook uit de streken.
Onze redactie plukt ze werkelijk van alle kanten weg
en dat doet vox-pop wonderen!
Jullie zijn de stem van het volk, en ook lekker volks van stem. Stel jezelf eens even aan onze luisteraars volks.
DE NORMALE NEDERLANDER
Nou, ik ben de Normale Nederlander
ik voel me vereerd dat hier mag zijn
want weet je wat het is met dat hele concept van democratie-
RADIO-DJ
(onderbreekt) -en bedánkt Normale Nederlander, en wie hebben we hier?
EEN VOORBIJGANGER
Ik ben een voorbijganger,
ik dacht ook dat ik hier helemaal aan voorbij kon gaan
maar jullie redactie was zeer hard en vochtig bij een acute oprisping van impulsive ja’s die ik er soms ineens uitgooi.
Nouja, je leeft maar twee keer he.
RADIO-DJ
Voorbijganger, nou wat toepasselijk! Voorbijgaan!
Jullie zitten in deze parallelle parallelijke wereld
waar Piet is afgeschaft
omdat dat in ‘87 al op het puntje van Gerda’s Havertong lag
maar natuurlijk al veel langer op het hart van mensen zonder zendtijd. Afgeschaft, gewoon ineens. Onduidelijk of het overheidsoptreden was, Rusland of volkswil -en voor die laatste moet ik natuurlijk bij jullie zijn- maar het is zo, omdat het zo is.
En voorbijgaan, ja dat ken ik maar al te good. Video killed the radio star
Video killed the radio star
De RADIO-DJ ramt zijn hoofd tegen een vooraanstaande tafeldame waar niemand meer wat van vernomen heeft in deze uitzending. Wel ontving de RADIO-DJ een dag later een schedel basis-factuur.
RADIO-DJ
Ik ken het knappen van m’n zweep maar al te goed.
Maar trends en tradities staan op gespannen voet,
nu behouden we deze thema-uitzending om stil te slaan
bij een -ken je deze nog nog nog- Pietpro el
en ja dat klinkt als zwaar medicijn, maar is het dat ook niet? De Piet is verdwenen maar zoals al snel is gebleken:
the Piet is dead, long love the Piet!
Of hoe zien jullie dat?
DE NORMALE NEDERLANDER
Nou ik weet niet of ik buiten de pakjesboot val, maar ik zie het probleem niet:
Piet is er niet, maar eigenlijk was Piet er nooit. Je-hoort-hem-wel, maar-ziet-hem-niet-mechaniek. En dat is eigenlijk een prima uitgangspunt
de leegte, want daardoor kan iedere normale Nederlander ten tijde van het extremistisch individualisme
zijn, haar of het’s eigen Piet visualiseren.
Voor sommigen is dat een schim,
een schoorsteenveger,
een geschminkte patjepeeër,
een cadeautjes-steler,
een appel en/of wortelvreter,
een gezonde reminder van het slavernijverleden, een ongezonde reminder van het slavernijverleden, een onbegonnen werkelijkheder,
een asielzoek-zee-overlever,
een gast-aanbeder,
een dak-bekleder,
edelleden,
een kramp-pus uitkneper,
een allesweter,
een roe-bezweper,
een clue-ontnemer,
een koek en spelen-
de leegte, want daardoor kan iedere normale Nederlander ten tijde van het extremistisch individualisme zijn, haar of het’s eigen Piet visualiseren. Voor sommigen is dat een schim,
RADIO-DJ
-een ónderbreker,
ik onderbreek je even, want ik snap je punt geloof ik wel
ik krijg er een beeld bij, of eigenlijk ook niet,
maar dat is natuurlijk ook juist het punt,
met het “niets”, of het “ontbreken” heb je eigenlijk pas echt alles.
Het woord “niets” werd natuurlijk door de pedo ele-Oude-Grieken
al gebruikt als “chaos”, of andersom.
Dat verklaart sommige chaotische gevoelens die leven binnen de samenleving. Hoe zie jij deze leegte na Piet voor je, Voorbijganger?
Als ik jou even laat wegdromen in deze parallelle parallelijke werkelijkheid wat komt er dan eigenlijk aan in Novembers?
Hoe komt dat aan?
Hoe zie jij het voor je?
EEN VOORBIJGANGER
Ik zie een enorme Mammoettanker uit een mistige zaterdagochtend te Maasvlakte op ons afmeren,
en steeds meerder, en steeds meerder…
En op het hoogste punt van deze mammoettanker
staat Sinterklaas als een soort Walter White Walker
aan te wijzen welke kinderen stout zijn geweest dit jaar
en de mammoettanker stuwt dichterbij
om de zielen van die stoute kinderen leeg te komen tanken,
en dát wordt dan weer omgezet in renewable sustainable duurzame energie om die tanker weer mee voorts te duwen.
DE NORMALE NEDERLANDER
Ik zie toch meer in om dicht bij de traditie blijven
neem bijvoorbeeld nou die Schimmel,
het ligt toch voor het oprapen: Sinterklaas heeft hulpjes nodig
PK’s heeft ‘ie nodig.
Paardenkrachten.
Ik zeg: die Schimmel voldoende rond laten schimmelen
in een vochtige en polyamoreuze omgeving
dan komt er vanzelf méér Schimmel.
En de vachtkleur is telkens heel bio-divers
Zodat uitsluiting uit de loer blijft staan
en niet op die loer gaat liggen.
Het ís volgens mythe en horen zeggen helaas zo
dat in een grote groep uitsluitend metallic zwarte paarden
een lichter of wit paard dat aanstalten maakt om toe te treden tot de groep argwanende blikken krijgt toegeworpen en buitengesloten wordt.
Met andere kleuren kan deze vertelling ook,
en ook met roetvegen.
Dat, terwijl die paarden zouden moeten weten,
dat het biologisch voordelig is
om juist te vállen voor de ander
omdat zo de kans op incest geminimaliseerd wordt
en je twee afweersystemen die elkaar onbekend zijn, aan elkaar toevoegt.
Dus hoe veel je ook van je eigen groep houdt,
je wilt toch iets nieuws gaan maken met je paardenleven en je paardenvleesjes. Ik kijk even op m’n hormoonologe, ja! Het is tijd-
Er wordt gekeken op de pols om dit “hormoonologe” te koppelen aan de verbeelding van een denkbeeldig “horloge”.
DE NORMALE NEDERLANDER
-ja! Het is tijd!
De Schimmel is nu wel ruim uitgezet, vermeerderd, vermenigd, en ruim vertegenwoordigd.
Horses! Horses! Horses! Coming in
in all directions
White
shining
silver
studs
with their nose in ames-
RADIO-DJ
-Uhm, er ligt hier in de hoek van de studio een 14 jarig meisje half-versneden kruidnoot-cocaïne-mix te snuiven,
ondertussen is een Krampus-optocht de studio aan het omcirkelen, is de bruine schmink in de uitverkoop
en zie ik paarden, paarden, paarden. Half-mens, half-paard
half-opgemaakt, half-naakt,
bestormt dit Pietpourri aan piet-diversiteit deze tijdelijke studio
met voor de helft cadeautjes
En aan de andere helft steken paard-mensen
hun tong uit die de vorm van een roe heeft.
Tientallen roe-tongen,
en je kunt gewoon niet een paard in de gegeven bek kijken
dus je kijkt de andere kant op
maar daar is de Voorbijganger aan het erljeppen met de Normale Nederlander
is dat 14-jarige meisje in de hoek van de studio ineens ondersteboven op het plafond aan het kruipen in Trainspotting-fashion
en hou ik deze Piet-uitzending graag voor gezien,
ongehoord
Ik vond vroeger alles beter
wat mij betreft zet je al die paarden, paardmensen, schimmelmensen, nationalistische piet-wensen, allemaal aan, op een mammoettanker
en zwaai je ze mee uit
terug naar Noncha-land.
Dit was Pietpourri,
Het was verwarrend
Uhm nee verwarmend
Uhm nee voor-handen.
Pietpourri,
het meest verrassende stukje vrees, Piet.
EINDE
Geschreven door:
Tommy Ventevogel, met vriendelijke medewerking van Daphne Bakker, Thomas Post, Jasmina Van der Pol en Kimberley Zwart
Georganiseerd door:
MAMA’s artistieke nieuwe talenten Darly Benneker & Lila Athanasiadou
Als onderdeel van:
De Bonte Harlekijn II, een verkenning van het historische en spirituele fenomeen Zwarte Piet