Nane Limon Kabuğu
Wanneer we in Westerse context praten over helen, praten we over een reparerende beweging: van gebroken naar volwaardig, van kapot naar heel en van ongezond naar gezond. Met andere woorden: heling als handeling veronderstelt een transformatie. Eentje die door het kapitalisme is teruggebracht tot een behapbaar ritueel: all-inclusive Ayuascatrips, kaalgestripte yogaroutine en instagrammable self-care; Heling als een overzichtelijk en schoon proces, zogezegd. En voor iedereen binnen handbereik – zolang je portemonnee dat toestaat.
Maar dat helen geen one-size-fits-all kwestie is, laat programmamaker Berksun Çiçek zien met de tentoontselling Nane Limon Kabuğu. Door hedendaagse vraagstukken over afkomst te combineren met het reclaimen van praktische culturele gebruiken die een helende werking kennen, opent zij het gesprek over de betekenis van het woord heling. Voorbij de vercommercialisering ligt een open gebied, een mix aan persoonlijke verhalen en ervaringen, gecombineerd met inheemse kennis. Maar als heling er voor iedereen anders uitziet, waar dan te beginnen? Hoe kom je erachter wat voor je werkt en wat niet?
Dit gesprek vindt plaats in het hart van de tentoonstelling: het buurthuis. Het is namelijk precies hier, in de uitwisseling van unieke en persoonlijke verhalen, waar raakvlakken worden gevonden. Door het delen en bestuderen van deze ervaringen en praktische wijsheden opent zich een archief aan herinneringen en gevoelens; helen als intuïtief proces met een rommelig verloop, zonder begin – en eindpunt en met net zoveel variaties als dat er mensen zijn.
Programmabeeld door Cengiz Mengüç
Berksun Çiçek (1997) is een Rotterdamse community organizer, curator en kunstenaar. Door het documenteren en archiveren van Turkse familierecepten, rituelen en tradities, vond ze haar persoonlijke manier van helen. Deze verhalen sijpelen door in de tentoonstelling, waar zij een buurthuis leidt die als levende installatie dient voor de uitwisseling van ervaringen over heling. Çiçek was mede-oprichter van KLAUW collectief, waarvoor ze tot 2022 door de hele stad community-based evenementen organiseerde, en heeft Advertising gestudeerd aan Willem de Kooning Academie.
Hasret Emine (1992) is schrijver, kunstenaar, historicus en astroloog, geboren in Turkije en woonachtig in Rotterdam. Hen verandert graag van gedachten en daagt de kapitalistische status quo uit.
Serenity Department is een diasporische liefdesbrief over hoe je zorg draagt voor elkaar op afstand middels heling en reflectie. Het is een intergenerationeel herstelproject tussen moeder Maria Ling Qing Huang, die op Gadigal land (Sydney) woont, en dochter Amy Suo Wu, woonachtig in Rotterdam.
Jaasir Linger (Zoetermeer, Nederland, 1991) is een visuele kunstenaar met Surinaamse roots, gevestigd in Rotterdam. Op basis van onderzoek naar zijn Surinaamse roots, de traditionele Afro-Surinaamse religie Winti en de geschiedenis tussen Nederland en Suriname, werkt hij ideeën uit die hij vertaalt in kunstinstallaties. Linger’s werken zijn tentoongesteld in o.a. Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam Museum, Het Nieuwe Instituut, The Black Archives, Völkerkundemuseum Herrnhut, Bijbels Museum en Documenta 15.
Gail Levis, sonic sound alchemist, is een spirituele creatieveling, gespecialiseerd in somatische geluidstherapie, ook wel bekend als sound healing. Aan de hand van onderzoek en een portie levenservaring, is zij ervan overtuigd geraakt dat het gebruik van geluid als medicijn mensen kan helpen om opgeslagen emoties los te laten, meer helderheid en inzicht te krijgen in zichzelf, en de natuurlijke cycli van het lichaam te verbeteren. Zij is oprichter van The House of Vibrations – een warm thuis voor individuen die een holistische benadering zoeken voor welzijn.
ANALEMMA
een dekoloniserend clubdansritueel waarin queer mensen van kleur centraal staan
Analemma is een queer manifest voor het creëren van rituelen vanuit hybride, multiculturele identiteiten, die tot stand zijn gekomen door een pijnlijke geschiedenis en hedendaags kolonialisme. Dit werk bestaat uit een performanceritueel, workshop, en een filminstallatie.
Wij nodigen je uit om na te denken over de relatie met je voorouders. Gezamenlijk creëren we een intiem moment, ook al ervaren wij afstand door onze persoonlijke geschiedenis en de hedendaagse realiteit, waarin we geconfronteerd worden met trauma, maar ook met een verlangen naar healing en veerkracht.
Geïnspireerd door islamitische/Sufi tradities van Gnawa, Zar en de draaiende Dervish; Japanse Butoh, Surinaamse Winti, Hindoe rituelen, Bubbling, en Zuid-Afrikaanse Gqom.
Over HOME
HOME is het leidmotief waarmee we gesprekken rondom opvattingen van geborgenheid, representatie en identificatie aanwakkeren. HOME is een basis, een plek waar je naar terugkeert én een anker voor de verdere reis. HOME (ook online) is het begin van je verbondenheid met anderen. Onder de naam HOME presenteren we tevens onze tentoonstellingen in de showroom. In samenwerking met jonge makers geven we uitdrukking aan interpretaties over HOME | IN REAL LIFE | NETWORKS.