Op uitnodiging van Ton de Vos, de nieuwe directeur van het Centrum Beeldende Kunst stelde MAMA een overzichtstentoonstelling samen. MAMA heeft 13 van haar beste artiesten uitgenodigd te participeren.

Kunst en Vuilnis
Het kunstenaarscollectief Honda 98 werd gevraagd de tentoonstelling in te richten. Honda 98 is bekend om de trash-environments, waarbij zij vuilnis onttrekken aan de maalstroom van het afval van de stad, sorteren op kleur en deze verwerken tot walk-in installaties.
In MAMA’S GREAT ASS TITS combineerden zij de ingezonden kunstwerken met een selectie van gevonden en gebruikte voorwerpen, vuilnis dus. De installatie geeft een (tijds-)beeld van het leven in de razendsnel veranderende stadscultuur en de vele beeldtalen daarin, middels uiteenlopende disciplines variërend van schilderijen tot videoloops en projecties.

De dertien deelnemende kunstenaars hebben een grote bijdrage geleverd aan het succes van MAMA. De opening vond plaats op zaterdag 2 september: Deejay Alien en Deejay De Luxe legden hun beste platen op, terwijl vier ‘poledancers’ en de topless bediening voor een sfeervolle ambiance zorgden. Meer dan 500 bezoekers waren op de opening aanwezig.

Satire
De opzet van GREAT ASS TITS was aan de hand van een tentoonstelling een beknopt overzicht te geven van de activiteiten van MAMA in de afgelopen drie jaar. Omdat de leden van MAMA het wel erg vroeg vonden om een overzichtstentoonstelling te geven voor een instelling die slechts drie jaar bestond, werd er besloten om een flinke dosis satire en humor te gebruiken om de pretentie tegen te gaan. Het was juist vaak de satire die de nodige opschudding en discussie veroorzaakte.

Paaldanseressen
Het optreden van de ‘professionele’ paaldanseressen belichte de rauwe realiteit van het dagelijkse leven op een openbaar podium. Soms werd MAMA’s satire verkeerd gelezen en werd de aanwezigheid van de paaldanseressen als seksistisch uitgelegd.

Vormgeving uitnodiging
Het ontwerp voor de uitnodiging door Eyecatchprint veroorzaakte ook de nodige discussies over hedendaagse vormgeving. Het bureau Eyecatch is een veelgevraagd specialist in het ontwerpen van aankondigingen voor Surinaamse bubblingparty’s. Hun veelvuldig gebruik van decoratieve ornamenten en photoshop-filters maakte de verschillen met betrekking tot de esthetiek in diverse culturele circuits duidelijk zichtbaar.

Samengesteld door Boris van Berkum & Jeroen Everaert met bijdragen van 75b, Honda 98, Tonio de Roover, Robert Rosenau, Hans van Bentem, Luuk Bode, Pepijn van den Nieuwedijk, Delta, Zedz, the Cookery Club, Rien van der Waa, Liz Chute, Sander Dikstra, Arno Coenen, Rene Bosma, Geert Mul, Syrup Berboserot, DeLuxe, Alien, Bureau Maurer, Jasper van der Made, Victor Elberse, De HuMobisten

Over HOME

HOME is het leidmotief waarmee we gesprekken rondom opvattingen van geborgenheid, representatie en identificatie aanwakkeren. HOME is een basis, een plek waar je naar terugkeert én een anker voor de verdere reis. HOME (ook online) is het begin van je verbondenheid met anderen. Onder de naam HOME presenteren we tevens onze tentoonstellingen in de showroom. In samenwerking met jonge makers geven we uitdrukking aan interpretaties over HOME | IN REAL LIFE | NETWORKS.

Related

Website by HOAX Amsterdam