Expressure 4.2 laat het werk zien van de kunstenaars Lokiss, Shek, Space Invader & Zevz.
2001-slide-expressure-13-2Na MAMA’s uitnodiging om ook Rotterdam te infiltreren met 25 invaders in mozaïek, werd zij op haar beurt gevraagd om dit provocatieve kunstwerk te produceren en te exposeren.
Een van de hoogtepunten van de tentoonstelling is het sculptuur van een invader gemaakt van Hasj!

Expressure 4.2 laat het werk zien van de kunstenaars Lokiss, Shek, Space Invader & Zevz. Deze vier creatieve krachten zijn voornamelijk actief in de openbare ruimte. Zij kiezen de straat als expositieruimte om de voorbijgangers te confronteren met hun acties en kunst. Stadselementen worden betrokken en veranderd om de toeschouwer anders naar zijn omgeving te laten kijken.

Space-Invader ziet het publiek zelfs als een onmisbaar onderdeel van zijn ‘spel’, terwijl Zevz reclameborden ‘aanvalt’ en ‘corrigeert, zodat ze er een stuk realistischer op worden’. De roots van deze werkwijze liggen in de Hiphop. Veel graffitischrijvers zoals Shek specialiseren zich in het verfijnen van hun persoonlijke handschrift. Anderen (zoals Lokiss) gebruiken de verworven skills als een wapen om maatschappelijke issues aan de kaak te stellen. De vier exposanten vertegenwoordigen een wereldwijd fenomeen, een caleidoscoop van Urban Communication & Urban Aesthetics.

Urban Art or Urban Terror?
Voor een grote groep burgers is deze stadscultuur een vorm van een stedelijk terreur. Omdat de makers hun werk onaangekondigd & zonder de nodige vergunningen aanbrengen, wordt ‘de vervuiling’ vaak weer opgeruimd door de stadsreinigingsdienst.

2001-slide-expressure-04-2

In 2000 startte de gemeente Amsterdam een heksenjacht naar Space-Invader om de reinigingskosten te innen voor een ‘reclamecampagne voor een computerspel’. Toch beginnen oplettende stadsbewoners de uitingen te herkennen en te waarderen.

Het tijdschrift Backjumps (Berlijn) neemt de makers van Aerosol Culture en Urban Art serieus. In de uitgebreide interviews komen de kunstenaars aan het woord. De vele fullcolour pagina’s belichten de kunst, de acties en ontwerpen. Het feit dat Backjumps samen met mama de Tentoonstelling Expressure 4.2 heeft geproduceerd geeft al aan dat Backjumps meer is dan een (geweldig) tijdschrift.

The motivation for cooperation was summarized by the editor-in-chief Adrian Nabi as follows: “Turbo-capitalism and mass-production suppress any form of individualism almost to the degree of anonymity. Our magazine wants to give the artists the possibility to break free of this ever faster spinning circle for a moment, to pauseÉ in order to be able to be loud. This time in MAMA we found partners for artists. MAMA helps us to create space for the 4 featuring artists so they can get really loud! “

With Expressure, MAMA hit two birds with one stone: attention was paid to the European response to American graffiti and the magazine Backjumps was brought to the attention in the Netherlands.

2001-expressure-01-high-res-2
2001-expressure-02-high-res-2
2001-expressure-03-high-res-2
Met bijdragen van:  Space-Invader (FR), Zevz (FR), Lokkis (FR), Shek (DE).
Samengesteld door: Adrian Nabi

Over HOME

HOME is het leidmotief waarmee we gesprekken rondom opvattingen van geborgenheid, representatie en identificatie aanwakkeren. HOME is een basis, een plek waar je naar terugkeert én een anker voor de verdere reis. HOME (ook online) is het begin van je verbondenheid met anderen. Onder de naam HOME presenteren we tevens onze tentoonstellingen in de showroom. In samenwerking met jonge makers geven we uitdrukking aan interpretaties over HOME | IN REAL LIFE | NETWORKS.

Related

Website by HOAX Amsterdam