"So we've all become tourists and that's why our office is Starbucks."
 
supportimage_home_internationalhouseofcozy_15-09_01
 

Showroom MAMA opent 15 mei de eerste solotentoonstelling in Nederland van Amalia Ulman (1989 AR). Onder de titel “International House of Cozy” toont zij onder andere een speciaal voor MAMA geproduceerde film waarin ze haar onderzoek naar de grenzen van authenticiteit en consumentisme tot in het extreme heeft doorgevoerd. De titel verwijst dan ook naar een gefabriceerd gevoel van gezelligheid en ‘thuis’ dat op lifestyle blogs en websites zoals Airbnb of Pinterest wordt gemarket.

supportimage_home_internationalhouseofcozy_15-09_02

Amalia Ulman is geboren in 1989 in Argentinië en opgegroeid in Spanje. Ze woont afwisselend in Los Angeles, Londen, New York en Gijón en wordt dan ook omschreven als trans-Atlantisch expat. Omdat ze op zoveel verschillende plekken op de wereld woont en werkt ziet ze een verglobaliseerde stijl die er wereldwijd voor zorgt dat mensen zich thuis voelen. Deze verglobalisering mondt uit in een maatschappij van gelijkschakeling en gelijkvormigheid waarin het niet identieke wordt onderdrukt.

“So we’ve all become tourists and that’s why our office is Starbucks.”

De notie van schoonheid en lieflijkheid staan centraal in Ulmans praktijk. Terugkerend in haar beeldtaal zijn bloemen, vlinders, harten en latte art, maar ook plastische chirurgie en de lijdensweg die voorafgaat aan deze schoonheid en lieflijkheid. In een wereld waar levensstijl handelswaar is geworden gaat Ulman een stap verder en legt de obsceniteiten van hedendaagse marketing bloot. Voor het werk gepresenteerd bij MAMA filmde ze een pornografische adaptatie van een lifestyle infomercial. De film wordt vertoond in een speciaal voor de ruimte van MAMA gemaakte installatie.

mainimage_home_internationalhouseofcozy_15-09_01

De solotentoonstelling van Amalia Ulman sluit aan bij MAMA’s onderzoek Internet Aware waarin de focus ligt op de online en offline cultuur en kunst en waar objecten en beelden niet begrepen kunnen worden zonder kennis te hebben van de systemen, symbolen en mogelijkheden die het internet biedt en creëert. International House of Cozy valt ook onder MAMA’s thema Eyes Wide Open. Hierin onderzoeken we hoe het werk van kunstenaars deel uit maakt van, en een alternatieve kijk biedt op de realiteit.

Over HOME

HOME is het leidmotief waarmee we gesprekken rondom opvattingen van geborgenheid, representatie en identificatie aanwakkeren. HOME is een basis, een plek waar je naar terugkeert én een anker voor de verdere reis. HOME (ook online) is het begin van je verbondenheid met anderen. Onder de naam HOME presenteren we tevens onze tentoonstellingen in de showroom. In samenwerking met jonge makers geven we uitdrukking aan interpretaties over HOME | IN REAL LIFE | NETWORKS.

Related