Als een aap oneindig de tijd krijgt om willekeurige toetsen op een typemachine in te drukken is er een statistische kans dat hij de complete werken van William Shakespeare typt. De kans is klein, maar het is niet onmogelijk.

Met trots presenteert MAMA Infinite Monkey Theorem, de eerste solotentoonstelling van Riley Harmon (1987, VS). MAMA toont de twee nieuwste video-installaties van Harmon, momenteel in residentie aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. De tentoonstelling opent op vrijdag 6 maart, en is tot en met 26 april te zien.

supportimage_home_infinitemonkeytheorem_15-05_01

Als een aap oneindig de tijd krijgt om willekeurige toetsen op een typemachine in te drukken is er een statistische kans dat hij de complete werken van William Shakespeare typt. De kans is klein, maar het is niet onmogelijk. Deze mogelijkheid biedt ruimte voor twijfel en fantasie. Zodra deze ruimte zich voordoet, is de mens geneigd deze te dichten en ontstaan verhalen, vinden wetenschappelijke onderzoeken hun oorsprong en worden complottheorieën geboren.

Het internet speelt hierin een grote rol, als platform waarop iedereen zijn eigen waarheid kan creëren, vormgeven en verspreiden. Individuen vinden elkaar en een publiek, en verzamelen bewijzen om hun verhalen en theorieën te onderbouwen. De standaard modus van onze tijd is dat elke waarheid wordt gewantrouwd: niets is wat het lijkt en alles is mogelijk.

supportimage_home_infinitemonkeytheorem_15-05_02
supportimage_home_infinitemonkeytheorem_15-05_03

In 2012 ontving Riley Harmon een email van een complotdenker waarin hij ervan werd beschuldigd een actrice te zijn, met de naam Riley Harmon, die zou zijn ingehuurd door de Amerikaanse overheid om te helpen een tragedie in scène te zetten. MAMA toont Harmons reactie op zijn beschuldiger: een zeer filmische manifestatie van de verzonnen beschuldigingen getiteld A Method for Blue Logic, 2014.

In de tweede, speciaal voor deze tentoonstelling gecreëerde filminstallatie gaat hij door op het experiment waarmee hij met A Method for Blue Logic startte. In dit nieuwe werk, Still Life Study, 2015, muteert een theatrale set gebouwd uit objecten van eerdere producties in een oneindige loop. Op deze manier spiegelt Harmon ons de epistemologische angst voor in het tijdperk van informatie, die ontstaat wanneer wij proberen betekenis toe te kennen aan de wereld om ons heen.

Samengesteld door Marloes de Vries met bijdrage van Riley Harmon

Over HOME

HOME is het leidmotief waarmee we gesprekken rondom opvattingen van geborgenheid, representatie en identificatie aanwakkeren. HOME is een basis, een plek waar je naar terugkeert én een anker voor de verdere reis. HOME (ook online) is het begin van je verbondenheid met anderen. Onder de naam HOME presenteren we tevens onze tentoonstellingen in de showroom. In samenwerking met jonge makers geven we uitdrukking aan interpretaties over HOME | IN REAL LIFE | NETWORKS.

Related