Out of Photographers
MAMA presenteert in samenwerking met het Nederlands Foto Instituut Japanse amateur fotografie.
De tentoonstelling ‘Out of photographers’ is gebaseerd op fotomateriaal uit het gelijknamige Japanse glossy magazine.
Het idee achter dit tijdschrift is simpel: Yonehara doet een oproep aan iedereen om snapshots naar hem op te sturen. Uit de inzendingen maakt Yonehara een selectie, vervolgens wordt deze naar categorie of reportage gerangschikt, waarna het tijdschrift ‘Out of photographers’ wordt vormgegeven en gepubliceerd. De glossy wordt wereldwijd gelezen, maar in het bijzonder verslonden door Japanse meisjes van 16 jaar.
Blow-ups van de beste snapshots gaven een intieme en realistische kijk op het leven in Japan. De tentoonstelling werd in typische Japanse POP-tinten geschilderd: geel en magenta. Deze kleurstellingen kwamen ook overeen met de uitnodiging. De ontvanger van deze uitnodiging kon hem zo vouwen dat er een miniatuur versie van de binnenkamer “the office of Yonehara” ontstond.
In de ‘office of Yonehara’ ingericht met opblaasbaar meubilair en gedecoreerd met verschillende amateur-foto’s in gezellige lijstjes kon men de videowerken van deze Omnikunstenaar zien en alle nummers van Out of Photographers lezen. De office werd ontworpen door architect Nicole Maurer.
Yonehara kwam vier jaar geleden op het idee voor Out of Photographers, toen hij als journalist voor het magazine ‘Egg’ werkte. Via dit magazine, met name populair bij de Japanse highschool girls, kwam hij als journalist met jonge meisjes in contact. Yonehara ontdekte dat vrijwel ieder meisje een compact prive foto album bij zich droeg. De snapshots tonen situaties op school, vrienden, uitgaan, en hobby’s.
Voor de meisjes staat de inhoud van de foto centraal: de snaps moeten zo goed mogelijk hun leven visualiseren, ‘mooi’ of ‘lelijk’ is slechts een bijzaak. Juist in die aandacht voor inhoud lijkt de grote kracht van ‘Out of Photographers’ te liggen. Het tijdschrift is als het ware een prive fotoalbum voor de Japanners. De werkwijze en houding van Yonehara werd als zeer verfrissend ervaren en droeg bij aan de discussie over alternatieve “tentoonstellingsplekken”.In het geval van OUT of Photographers dient het tijdschrift als expositieplaats voor beeldcultuur. Het uitnodigen van mensen om kopij te leveren vertrouwend op hun passie en/of visie, heeft MAMA geinspireerd om Hard Pop (mei 2001) te publiceren.
Publicaties
Een verslag van de Nederlandse Foto Biennale werd gepubliceerd in OUT magazine 2000 nummer 13. en Relax Magazine Juni 2000.
Het interview dat MAMA met Yonehara voerde werd gepubliceerd in een compilatie van Out of Photographers 5/5/2000 ISBN002-YN1
Spin-off
Yonehara is editor van diverse Japanse magazines, Relax, Egg, Out, Brutus. Delta werd uitgenodigd om de cover van het zeer populaire en toonaangevende tijdschrift Relax te ontwerpen. Bovendien werd aan Delta’s werk vier pagina’s gewijd. Na Delta volgde Luuk Bode die het logo voor het nieuwste blad Sperm Kid ontwierp. De Rotterdamse kunstenaar Jeroen Jongeleen en Martin C. de Waal krijgen nu ook veel aandacht in Japan gepresenteerd door Yonehara.
Yonehara is verantwoordelijk voor 3 publicaties in diverse Japanse tijdschriften, zoals Studio Voice waarbij aandacht wordt besteed aan Machine (voorheen Dept) 75b, Delta, Luuk Bode, Zedz & Maurer architecten.
Samengesteld door Boris van Berkum met bijdragen van Yasumasa Yonehara
Over HOME
HOME is het leidmotief waarmee we gesprekken rondom opvattingen van geborgenheid, representatie en identificatie aanwakkeren. HOME is een basis, een plek waar je naar terugkeert én een anker voor de verdere reis. HOME (ook online) is het begin van je verbondenheid met anderen. Onder de naam HOME presenteren we tevens onze tentoonstellingen in de showroom. In samenwerking met jonge makers geven we uitdrukking aan interpretaties over HOME | IN REAL LIFE | NETWORKS.