Tijdens het September in Rotterdam festival 2000 opende de expositie 'Ik ben een punker, MAMA!' Deze manifestatie leek mede door de titel op een ongegeneerd retrofenomeen, maar wie de moeite nam het festival en de tentoonstelling te bezoeken, zag zich geconfronteerd met een staalkaart van onze huidige populaire cultuur.

Om weg te breken van de geijkte clichés die de term punk opriepen, heeft mama geprobeerd om samen met een aantal experts tot een nieuwe term te komen. En daarmee de ‘radicalisering van de huidige populaire cultuur’ te onderzoeken.

Er werd als volgt te werk gegaan: MAMA riep een redactie in het leven: bestaande uit Gyz la Riviere, Rufus. K, Pieter Vos, Boris van Berkum, Stefan Tijs een boek te maken. Dit boek is een podium en een zoektocht naar de ‘core’ van punk anno 2001 De opzet van het boek was simpel: Nodig 45 mensen uit om een bijdrage te leveren in de vorm van 2 pagina’s. De deelnemers kwamen uit alle mogelijke circuits; de technoscéne (Alex Snoei), hiphop (Isis Vaandrager), punk (The Riplets), vormgeving (de Humobisten), graffiti (SKKI, New York), popmuziek (het Belgische Das Pop), skate (Shepard Fairey uit San Diego), comix (Antistrot), performance (Martin C. de Waal), protestkunst (de 53-jarige Oostenrijker Peter Rataitz), mode (Peter Jeroense), mediakunst (Yonehara, Japan). De overeenkomst was dat alle deelnemers passie en missie hoog in het vaandel hebben.

De kopij werd verzameld en het boek samengesteld en gedrukt. Een witte harde cover, 136 pagina’s in zwart wit oplage 1250 Het boek is een bevroren netwerk. De verzamelde werken vertelt een verhaal. Het verhaal heet Hard Pop.

Hard Pop lag in 2001 en 2002 op de planken van de betere boekhandels in Nederland. Hard Pop werd Ook via de kunstenaarsinitiatieven in Berlijn, via de hipste galeries in Tokyo en via het Parijse stylisten-Mekka Collette gedistribueerd.

Copy ’n Paste Spar en conclusies.
Tijdens het samenstellen werd er discussie gevoerd over globale economie en de macht van multinationals en de mogelijkheden tot verzet werden afgetast. Het leek het een goed idee om als daad het merk mama op te heffen. Op initiatief van Boris van Berkum werd ter gelegenheid van de boekpresentatie hardpop de gevel ontdaan van de MAMA-logo’s en de volledige gevel van de supermarkt de spar tegenover gekopieerd. De expositieruimte werd een supermarkt met slechts 1 product in de schappen: ‘Hard Pop’.

Verder kwam de redactie met de volgende conclusies:”Punk heeft zich sinds de jaren zeventig niet louter gemanifesteerd in elektrische gitaarbands, maar evengoed in strips & comics, in film & beeldende kunst, in mode & lifestyles, in graffiti & fanzines. Punk mag dan gedateerd klinken, in de term Hard Pop wilde MAMA aandacht schenken aan het doorwerken van de ‘Do It Ourselves mentaliteit’ in de hedendaagse popcultuur.

Sterker nog: Hard Pop brengt die populaire cultuur in stelling. Wie moe is van de slappe global marketing van de entertainment industrie, de betutteling van reclame is bij Hard Pop aan het juiste adres. Met satire en passie als belangrijke wapens, biedt Hard pop een alternatief. Hard Pop mixt humor met hersengymnastiek. Hard pop reageert op haar omgeving. Geeft commentaar op maatschappelijke issues. Verkondigt een persoonlijke missie of geeft uitdrukking aan de individuele passie. Hard Pop is de radicalisering van de populaire cultuur.

 

Samengesteld door  Gyz la Riviere, Rufus. K, Pieter Vos, Boris van Berkum, Stefan Tijs met bijdragen van Alex Snoei, Andre the Giant (Shephard Fairey), Antistrot, Arno Coenen, The Causey Way, Dj Chantelle Choca, Corné Durinck, Daniëlle van Ark, Das Pop, Diet Wiegman, Eat Me™ (Mary Pelders & Annemieke van Wegen), Eike MenijnElvis, Erik Hombrink, Goodwill, Henri van Zanten, De Humobisten, Iepe B.T. Rubbingh, INGSOC, Iris Schutten, Isis Vaandrager, Jeroen Jongeleen, Jiri Cernicky, Marc Bijl, Marieke van den Boogaard, Martin C. de Waal, Maurice Scheltens, Max Schumacher & Hiroko Tanahashi, Mevis & van Deursen, Nataša Heydra, Obscure (Kohki Hasei), Peter Jeroense, Pieter Vos, Peter Rataitz, Ramses de Haas, Rick Vermeulen, The Riplets, Roeland Otten, DeLuxe (Sander F. van Hest), Sjors MSF, SKKI, Stefan Thijs, Ted MTC Langenbach, Vincent van Duin, Willem Alert, & Yasumasa Yonehara.

 

Over HOME

HOME is het leidmotief waarmee we gesprekken rondom opvattingen van geborgenheid, representatie en identificatie aanwakkeren. HOME is een basis, een plek waar je naar terugkeert én een anker voor de verdere reis. HOME (ook online) is het begin van je verbondenheid met anderen. Onder de naam HOME presenteren we tevens onze tentoonstellingen in de showroom. In samenwerking met jonge makers geven we uitdrukking aan interpretaties over HOME | IN REAL LIFE | NETWORKS.

Related

Website by HOAX Amsterdam