The Internetional (Dag #2)
The International: tweedaags symposium over het internet
MAMA presenteerde op 22 en 23 mei 2015 met grote trots The Internetional, een tweedaags symposium gericht op een van de belangrijkste gebieden van de visuele cultuur van vandaag: het internet. Curatoren, kunstenaars en theoretici bespreken dit onderwerp met elkaar en met het publiek in een gevarieerd programma van paneldiscussies, dialogen, lezingen en workshops.
Dit symposium werd in samenwerking met V2_, TENT, Witte de With en WORM georganiseerd in het kader van The International House of Cozy. Alle opnames zijn van de hand van Marèl Jap-Sam.
Hieronder vind je een opnames van alle onderwepen die op de tweede dag van het symposium zijn belicht.
Situating Post Internet | Keynote Lecture
Domenico Quaranta (IT) is een criticus en curator van hedendaagse kunst die geïnteresseerd is in de manier waarop kunst de huidige technologische verschuivingen weerspiegelt. Hij werkt regelmatig samen met tijdschriften en schrijft recensies voor Flash Art, Artpulse en Rhizome. Hij is de auteur van Beyond New Media Art (2013) en In My Computer (2011) en heeft bijgedragen aan een aantal boeken en catalogi, waaronder GameScenes, Art in the Age of Videogames (2006) en THE F.A.T. MANUAL (2013). Sinds 2005 heeft hij vele tentoonstellingen gecureerd en mede-samengesteld, waaronder Holy Fire, Art of the Digital Age (2008), RE: akt! (2009 – 2010), Afspeellijst (2009 – 2010) en Collect the WWWorld (2011 – 2012). Hij geeft internationale lezingen en geeft les over ‘Interactive Systems’ aan de Accademia di Carrara. Hij is de artistieke directeur van het Link Center for the Arts of the Information Age.
De tweede dag van het symposium opent met een lezing van Domenico Quaranta, die in deze podcast kan worden beluisterd. Hij neemt een standpunt in tegen de oversimplificatie van de term ‘Post Internet’. Hij speelt de term in de context van surfclubs en kunst in netwerkomgevingen vanaf het begin van de 21e eeuw. Daarmee laat hij zien dat het Post-internet niet alleen maar een strategie is om internetkunst glitter en glamour te geven binnen de white cube, maar een integraal onderdeel is geworden binnen de internetkunst van de afgelopen tien jaar.
Walled Gardens: Art After the Internet | Lecture
Cadence Kinsey (UK) is een Britse Academie Postdoctoraal Fellow in het Department of History of Art aan het University College London. Ze werkt momenteel aan een boekproject over kunst na internet. Haar onderzoek is gericht op de sociale, politieke en historische relaties tussen technologie, constructies van gender en seksualiteit, en theorieën over wetenschap en technologie. Cadence was gastdocent aan het Courtauld Institute of Art, de Slade School of Fine Art en het Imperial College in Londen. Haar onderzoek is gepubliceerd door Mute, Arcadia_Missa, en is opgenomen in het tijdschrift Signs: Journal of Women in Culture and Society.
In deze podcast bespreekt onderzoeker Cadence Kinsey de belangrijkste kwesties rond kunst en internet. Via het werk van kunstenaars als Katja Novitskova, Kari Altman en Ryan Trecartin bespreekt zij thema’s als ‘New Materialism’, het vormgeven van beeldnetwerken en gelijkgestemd publiek, en hoe concepten zoals ‘mass-culture’ een nieuwe betekenis krijgen online.
Pix, Pics, Picks | Panel
Josephine Bosma (NL) is een journalist en criticus die in Amsterdam woont en werkt. Ze richt zich op kunst in de context van internet. Ze heeft sinds 1993 radioverslagen en interviews over Radio Patapoe en VPRO gepresenteerd. In 1997 werd Bosma een sleutelfiguur bij het vormen van de toenmalige nieuwe sfeer van kritisch internetdiscours, evenals oefening in e-maillijsten zoals Nettime en Rhi-zome. Ze schreef over ‘net art’ en ‘net culture’ voor talloze tijdschriften, boeken, catalogi en websites, waaronder Ars Electronica, Telepolis, Mute, DU, Metropolis M en Frieze D / E. In 2011 verscheen haar boek Nettitudes – Let’s Talk Net Art en werd ze externe promovendus aan de Universiteit van Amsterdam.
Jonas Lund (SE) maakt schilderijen, sculpturen, fotografie, websites en performances, met gegevens uit zijn studies over trends en gedrag in de kunstwereld. Hij behaalde een MA aan het Piet Zwart Instituut in Rotterdam (2013) en een BFA aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam (2009). Hij had solotentoonstellingen bij Showroom MAMA, Rotterdam (2013), Boetzelaer | Nispen, Amsterdam (2014) en Steve Turner (2014, 2015) en zijn werk werd opgenomen in tal van groepstentoonstellingen, waaronder in New Museum, New York, Xpo Gallery, Parijs, Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst, Rotterdam, Van Abbemuseum, Eindhoven en De Hallen, Haarlem. Zijn werk is geschreven in Artforum, Artnet, Rhizome, Huffington Post, Furtherfield en Wired.
Rafaël Rozendaal (BR / NL) woont en werkt in New York. Hij is een beeldend kunstenaar die internet als zijn canvas gebruikt. Zijn artistieke praktijk bestaat uit websites, installaties, lenticulars, artikelen en lezingen. Zijn werk werd onder meer tentoongesteld in het Centre Pompidou, de Biënnale van Venetië, de Biënnale van Valencia, Casa Franca Brasil Rio, TSCA Gallery, Tokyo, Seoul Art Square, NIMk, Amsterdam en de projectruimte van Stedelijk Museum. Over zijn werk is geschreven in Time Magazine, Wall Street Journal, Flash Art, Dazed & Confused, Interview, Wired, Purple, McSweeney’s, O Globo, Vice, Creators Project, Artreview, Metropolis M, +81, La Repubblica, en Vogue.
Joel Holmberg (VS) behaalde zijn BFA aan de Virginia Commonwealth University en woont momenteel in Berlijn. Hij combineert en manipuleert bestaand materiaal (de Michael Keaton-film My Life en de tekst van A Thousand Plateaus van Deleuze en Guattari bijvoorbeeld) om geestige en suggestieve werken te maken in verschillende media. Hij maakt ook beeldhouwwerken, video’s, boeken en op het web gebaseerde projecten, waaronder een archief van antwoorden op vragen van Yahoo! Antwoorden (yahoo.answers.com), en hij is een van de oprichters van de internet-surfclub Nasty Nets.
Wat is de betekenis van materialiteit in kunst in het tijdperk van het internet? Josephine Bosma gaat in gesprek met Joel Holmberg, Jonas Lund en Rafaël Rozendaal, van wie de praktijk op internet is gebaseerd of voor wie digitale bronnen en netwerken een belangrijke rol spelen in de productie van hun werk. Hoe vertalen ze jpegs naar sculptuur en algoritmen naar schilderen? Heeft een ander idee van materialiteit invloed op de commodificatie van post-internetkunst?
Artist talk | lecture
Jan Robert Leegte (NL) is een kunstenaar die onderzoek doet naar de fenomenologie en het conceptuele begrip van digitale materialiteit, geïntroduceerd door de komst van de computer en het internet. Gefascineerd door de wereld achter het computerscherm, onderzoekt Leegte sinds 1997 de sculpturale mogelijkheden van het internet door samen te werken met mensen als JODI en Mouchette. Met het doel om online kunst te combineren met de galerijwereld, verlegde hij in 2002 de focus naar het implementeren van digitaal materiaal in de context van de galerieruimte. Leegte studeerde Schone Kunsten aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, na zijn studie Architectuur aan de Universiteit van Delft. Hij is hoogleraar internetgerelateerde kunst aan de Rietveld Academie in Amsterdam, ArtEZ in Arnhem en de KABK in Den Haag. Hij was ook medeoprichter van BrowserBased.org, een onderzoeksplatform voor internet gerelateerde kunst. Hij woont en werkt in Amsterdam.
In deze podcast spreekt Jan Robert Leegte over het begrip materialiteit in zijn werk, doorspekt met zijn visie op het politieke aspect in Post Internet art.
Let’s Get Physical | Panel
Michel van Dartel (NL) is curator bij V2_, waar hij openbare evenementen coördineert en betrokken is bij verschillende artistieke R & D-projecten. Hij werkt ook als freelance curator, onder meer voor het Electronic Art Festival, TENT, MU, het festival Energize en de ARTICLE biennial. Hij is auteur, docent aan het Luca Brussels University College en CODARTS University for the Arts, onderzoeker aan Hanze University of Applied Science, associate editor van de Journal for Artistic Research, adviseur van het Mondriaan Fonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, en bestuurslid van het Piet Zwart-instituut en de Willem de Kooning Academie. Michel van Dartel heeft een MSc in Cognitive Psychology en een PhD in Artificial Intelligence. Hij woont momenteel in Rotterdam en Brussel.
Alberto García del Castillo (ES / BE) is een in Spanje geboren Latina-flikker, curator en schrijver. Hij is co-curator van Buenos Tiempos, Int., Een online tentoonstellingsruimte over ‘faggotry as it is today’ en een collaboratief productie-initiatief. De meest recente producties werden gepresenteerd in het tijdschrift Petunia en in La Loge in Brussel. Zijn eerste roman, Retrospective, werd in 2014 gepubliceerd door Shelter Press. Tussen 2011 en 2014 werkte hij als curator bij Komplot en was co-redacteur van het YEAR-magazine.
Juha van ’t Zelfde (NL) is een Nederlands-Fins onderzoeker, ontwikkelaar en tentoonstellingsmaker die werkt op het gebied van kunst, muziek en technologie. Hij is momenteel artistiek directeur bij Lighthouse, Brighton. Hij begon zijn carrière als onafhankelijke organisator en experimentele elektronische DJ in Rotterdam. Van 2004 – 2006 werkte hij voor Entrée, de junior associates van het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam. Van 2005 – 2008 was hij verantwoordelijk voor het organiseren van de jaarlijkse Amsterdamse Museumnacht. Van 2006 – 2008 werkte hij als curator elektronische muziek en geluidskunst bij Lantaren / Venster in Rotterdam. De evenementen die hij organiseerde, resulteerden in de oprichting van Viral Radio in 2007, een onafhankelijk netwerk voor nieuwe muziek. Juha van ’t Zelfde was in 2009 medeoprichter van Non-fictie, VURB en De Verdieping en Shippr in 2012. Als schrijver heeft hij onder meer bijgedragen aan De Volkskrant, Metropolis M, Volume en Monu. In 2012 won hij De Hallen Curatorial Scholarship voor zijn voorstel ‘DREAD – The Dizziness of Freedom’.
Gerben Willers (1982) is de eigenaar van All Together Now: Label for Contemporary Art en artistiek directeur van Roodkapje. Gerben studeerde van 2001 – 2008 aan de Universiteit van Groningen en behaalde zijn Masters diploma in moderne en hedendaagse kunstgeschiedenis. In Groningen werkte hij voor de kunstafdeling van VERA: Club for the International Underground en richtte in 2005 zijn eerste initiatief voor hedendaagse kunst op, Gallery on the Streets. GOTS combineerde online en fysieke kunstervaring en distributie. In 2008 begon hij te werken voor Showroom MAMA in Rotterdam, waar hij solo- en groepstentoonstellingen organiseerde met belangrijke hedendaagse kunstfiguren. In november 2014 richtte Gerben Willers All Together Now op, dat hedendaagse kunstenaars vertegenwoordigt en begeleidt in hun loopbaan, en zich inzet voor de productie, presentatie, bemiddeling en verkoop van hun werk. Omdat de productie van hedendaagse kunst veelzijdig is – dit kunnen een of meerdere elementen zijn zoals performances, films, toneelstukken, muziek en schilderkunst binnen een kunstenaarspraktijk – presenteert All Together Now deze benaderingen op relevante locaties, waaronder filmfestivals, internet, theaters, en kunstbeurzen. Gerben was een van de initiatiefnemers van The Internetional.
Michiel van Dartel praat met Alberto García del Castillo, Juha van ’t Zelfde en Gerben Willers over het tentoonstellen van post-internetkunst. Hoe gaat een fysieke tentoonstellingsruimte om met kunstpraktijken die in een netwerk werken? Wordt de tentoonstellingsruimte een knoop in dit netwerk of is het een eindpunt? Zijn traditionele vormen van exposeren nog steeds geschikt voor kunst die voortkomt uit, of wordt gemaakt met behulp van de infrastructuur van een netwerk, en zo niet, wat denken de curatoren over de tentoonstellingsruimtes van de (nabije) toekomst?
Artist Talk | Lecture
Harm van den Dorpel (NL) is een Nederlandse kunstenaar die woont en werkt in Berlijn. Hij heeft solotentoonstellingen gehad in Abrons Art Centre en American Medium, NYC, Neumeister Bar-Am, Berlijn, en heeft deelgenomen aan verschillende opmerkelijke groepstentoonstellingen, waaronder Art Post-Internet, Ullens Center for Contemporary Art, Beijing, Image Employment, MoMA PS1, NYC, en Free, the New Museum, NYC. Het werk van Van den Dorpel omvat onlineprojecten, zoals de Dissociations-website, evenals muurwerken en sculpturen. Zijn werk beoogt ‘elke vermeende hiërarchie in medium of actualiteit’ gelijk te trekken. Hij presenteert en onderzoekt zijn eigen werk op zelf geprogrammeerde intuïtieve en associatieve informatiesystemen. Deze reflecteren op de algoritmische en door de markt gestuurde organisatie van bestaande populaire sociale mediaplatforms.
Harm Van Den Dorpel spreekt in deze podcast over zijn werk en methodologieën, bitcoins, en zijn ideeën over het feit dat hij wordt gelabeld als ‘sleutelfiguur’ in de post-internetkunst.