In gesprek over social image
Publicatie: Social Image
Bij de tentoonstelling Social Image is de gelijknamige publicatie Social Image verschenen. De publicatie presenteert interviews met de kunstenaars Benjamin Li (1985, NL), Eva Olthof (1983, NL), Helen Flanagan (1988, UK), Marijn Alexander de Jong (1989, NL), Puck Verkade (1987, NL) en Gino van Weenen (1986, NL) die aan de tentoonstelling deelnemen, afgenomen door Team MAMA lid Milou Terpstra. Enkele foto’s van de werken en interviewfragmenten worden getoond. Vind het boekje, ontworpen door OONA, met het volledige interview en de fotoreportage hier.
''Verschillende mensen hebben recentelijk de term social image gebruikt. Dit roept meerdere vragen op. Wat is een social image? Zijn social images de beelden die gepost worden op sociale media?''
In de afgelopen maanden heeft MAMA samengewerkt met een aantal kunstenaars rondom het onderwerp social image. Na een open call in januari 2014 verkeerde MAMA in de luxe positie dat zij zes jonge kunstenaars over de vloer had die zich verbonden voelden met de term en elkaar. De afgelopen maanden voedden zij elkaar met ideeën over dit relevante begrip. Social image is weliswaar geen geïnstitutionaliseerde term, maar raakt actuele thema’s in de hedendaagse beeldende kunst zoals sociale media, sociaal geëngageerde performances/happenings en internet gerelateerde kunst. In dit magazine zijn interviews met alle leden van deze groep kunstenaars opgenomen, afgenomen door Milou Terpstra.
De Social Image groep functioneerde als een ‘community of practice’, te definiëren als een groep mensen met een gemeenschappelijke interesse die van elkaar leert door in de praktijk met elkaar te werken en discussiëren. Binnen de ‘community of practice’ vormt de informele uitwisseling en de verbondenheid met het gemeenschappelijke doel een belangrijke voorwaarde tot ontwikkeling van de deelnemers, resulterend in nieuwe werken.
Eva Olthof (1983, NL) onderzoekt in haar werk gebeurtenissen en thema’s uit de geschiedenis. Voor de publicatie Stadtarchiv Köln 1971-2009 richt ze zich op het ingestorte stadsarchief van Keulen.
Eva: ”Ik wil onderzoeken hoe ik een andere ingang tot deze gebeurtenis kan vinden. De inwoners van Keulen hebben allemaal een eigen archief van die dag in hun hoofd: ze herinneren zich waar ze waren, wat ze dachten en hoe ze zich voelden. Ik probeer een nieuw beeld te distilleren uit de herinneringen van andere mensen.”
“Mijn werk heeft een performatief karakter, het is een vorm van theater.”
Gino van Weenen (1986, NL) is schrijver, spoken word artist en organisator van verschillende evenementen. Hij omschrijft zichzelf dan ook als een ‘performende schrijver’, zoals blijkt uit zijn tekst Vogelpest:
VOGELPEST
Zij bidden niet
Zij vouwen hun vleugels niet en hebben geen god.
Schijten overal en stelen
het brood uit de monden
van de hongerigen
Het zijn de ratten van de lucht Schoften met veren
Snavels toe maar als je weg bent houden ze niet op.
Schaamteloos lang doen over oversteken Dommig voor zich uitstralen en bovenal veel schijten.
VOGELVRIJ VOGELVRIJ
Nesten bouwen,
doodgaan door eruit te donderen Geen zomer brengen
maar zelf wel op vakantie
Gaan.
Tyfus, tering, takkezooi,
HoE HoE TJIElP TJIElP, KRAAI KRAAI,
KAUW KAUW
Orgineel zeg.
En maar trekken en maar pikken, draaideur crimineel
Zit nou eens stil vies grijs gevleugeld tuig Sterf door een raam, slik een zak
Rijd ze lekker aan
VOGELVRIJ VOGELVRIJ
In mei eten wij allemaal een ei Kortwieken en afringen Duckhunt for Life
VOGELVRIJ VOGELVRIJ
Gino van Weenen,
Vogelpest, 2014.
Puck Verkade (1987, NL) verbleef in de residency Rumpueng & Surface Arts in Chiang Mai, Thailand, waar ze een nieuwe video-installatie maakte voor de tentoonstelling Social Image.
Puck: “Ik denk na over een mogelijke parallel tussen reïncarnatie, karma en rituelen, en anderzijds ons gedrag in de westerse wereld waarin we ons bezighouden met online rituelen, verschillende online identiteiten en virtuele realiteiten.”
Benjamin Li (1985, NL) onderzoekt met zijn project TE KOOP het kijkgedrag van mensen. Door ƒictieve advertenties met geënsceneerde foto’s op Marktplaats en vergelijkbare websites te plaatsen, raakt hij in gesprekken verwikkeld met geïnteresseerden. De verzamelde gesprekken maken deel uit van zijn werk waarin hij onderzoekt wat online verkoopadvertenties teweeg kunnen brengen en hoe potentiële kopers reageren op zijn ‘advertentiefoto’s’.
''Ik vertel potentiële kopers nooit dat ik in de advertentiefoto verstopt zit. Ik wil geen oordeel vellen over hoe goed of slecht de mensen kijken naar beelden die hun voorgeschoteld worden op verkoopsites. Het is ook logisch dat iemand op Marktplaats slechts ziet wat hij of zij wilt zien. Met TE KOOP onderzoek ik kijkgedrag, hebberigheid en consumentisme.''
Marijn Alexander de Jong (1989, NL) is ‘theatraal performer’ en maakt deel uit van het performance collectief Urland.
”Ik denk dat Social Image gaat over hoe jij wil dat de wereld jou ziet. We kunnen door het internet onze eigen sociale profielen volledig herscheppen en herdefiniëren.”
Helen Flanagan (1988, NL) begon haar carrière als fotograaf, maar houdt zich nu bezig met een breder scala aan media. Ze maakt soundscapes, schrijft teksten en maakt video-installaties.
“Ik houd van beelden, maar soms zijn beelden op zichzelf niet genoeg”
”Ik ben begonnen als fotograaf, maar op dit moment voel ik me beperkt door het fotografische kader. Dat is begonnen toen ik aan mijn Master aan het AKV|St. Joost begon. Ik was op een gegeven moment bezig met spiritualiteit en hoe mensen zich hiertoe verhouden. Ik vond het moeilijk om spiritualiteit te vangen in een fotografisch beeld en vroeg me af waarom ik dat zo graag wilde bereiken. Ik houd van beelden, maar soms zijn beelden op zichzelf niet genoeg om mijn verhaal te kunnen doen. Er ligt meer kracht in andere zintuiglijke ervaringen, en daar ben ik naar op zoek gegaan.”
Gelinkte tentoonstelling:
Social Image
Datum van publicatie:
24-08-2016
Kunstenaars:
Benjamin Li, Eva Olthof, Helen Flanagan, Marijn Alexander de Jong,
Puck Verkade en Gino van Weenen.
In samenwerking met Team MAMA lid:
Milou Terpstra
Grafisch ontwerp:
OONA