De tentoonstelling gaat dieper in op het beeld van punk(rock) en is onder te verdelen in drie componenten.

Flyer expo behang, 1974-2000
De muren van de ‘Mauer-kamer’ in de showroom zijn beplakt met gekopieerde punkflyers. Dit behang toont het begin met Nederlandse en Amerikaanse flyers (Ramones 1974-1977), hoe dit vervolgens wordt overgenomen door de expliciete en agressievere beeldtaal van de Engelse Punk (Sex Pistols, Mc Laren, Vivian Westwood 1977-1984) en hoe dit uiteindelijk uitmondt in de beeldtaal van de flyers uit de jaren 90 tot en met 2000, waar duidelijk samples uit de hele historie van de rock-‘n-roll terug te vinden zijn. Zo ontstond een visueel landschap dat zowel de beeldtaal van punk toont, als een tijdsbalk die inzicht biedt in de ontwikkelingen binnen de stroming.

Beeldende en toegepaste kunst met ‘punk karakter’
Zes kunstenaars werkend in diverse disciplines worden uitgenodigd om hun autonoom werk te presenteren. Rosema & Teunissen (Arnhem), ontwierpen een speciaal caution-ribbon. De Oostenrijkse kunstenaar Peter Rataitz maakte speciaal voor deze tentoonstelling een serie protesttekeningen tegen dierproeven omwille van de cosmetica-industrie.

Henri van Zanten schoot 52 kogelgaten in een Amerikaanse vlag en exposeerde 20 andere ‘ geopereerde ‘vlaggen aan de gevel van MAMA.
De performance kunstenaar Iepe B. T. Rubingh (Berlijn) toonde twee documentaires van zijn Joker acties in Berlijn en Tokio. Met behulp van 50 vrijwilligers zette hij in deze twee metropolen de drukste verkeerspleinen af met afzetlint en veroorzaakte een enorme verkeerschaos. In opdracht van MAMA ontwierp SKKI (New York City) een stickerontwerp voor de glazen pui van het MAMA kantoor op nummer 29.
Ook was de postercampagne en 30 zeefdrukken van Shepard Fairey (San Diego) te zien waarbij de worstelaar Andre the Giant centraal staat. De postercampagne met de titel Obey Giant! en met de geleende beeldtaal van communistische propaganda levert een maatschappelijke kritiek op de verregaande vercommercialisering van de huidige maatschappij.

Video-installatie
Videokunstenaar Gyz La Rivière en regisseur Vincent van Duin
Een zoektocht naar de kern van punk. Gyz en Vincent produceerde in opdracht van MAMA een video installatie met zowel historisch als actueel videomateriaal. Het werd een caleidoscopisch verslag dat zowel visueel als inhoudelijke inkijk bood in de diversiteit van de punk en de verschuivingen in beeld en in visie door de tijd.

Onderzoek naar Punk
De leden van MAMA spotten de eerste al in 1999: de nieuwe lichting Punk Rockers. Met de Ramones als superhelden. Gekleed in spijkerjackies, Allstars versierd met (via internet verkregen) buttons met daarop namen van obscure bandjes uit de rijmond-regio, Amerika, Duitsland, Italië zoals de Raging Hormones of the Donna’s leek het eenvoudig uit te leggen als de zoveelste revival binnen de jeugdcultuur. Maar toen de grafisch vormgever Stefan Tijs (ook bekend om zijn vele MAMA-uitnodigingen) samen met zanger Kevin Aper het Punk Rock label StarDumb oprichtte, kwam er een dialoog op gang.

Een onderzoek naar de wortels van punk werd opgestart. De rol van Rotterdam als punkstad in de Nederlandse muziekgeschiedenis.
De verschillen tussen punk anno 1977 en punkrock 2000.
Dit onderzoek geschiedde in de vorm van een aantal rondetafelgesprekken tussen MAMA, Stardumb, Rufus. K & Gyz la Rivière, Siebe Thissen. MAMA besloot de pas afgestudeerde forecaster Gyz la Rivière en de regisseur Vincent van Duin opdracht te geven, een video-installatie te produceren waarin dit onderzoek tot uitdrukking kwam.

Van Punk naar Hard Pop
De post-punk Do it Yourself mentaliteit die te voorschijn kwam, werd afgekaderd: Passie en visie staan voorop, waardoor het verschil tussen amateurisme en professionalisme lijkt weg te vallen. Met een grote dosis humor staan voor wie je bent en je missie uitvoeren, wars van diplomatie en schijn. Waren de media vroeger hoofdzakelijk gitaren en drums, nu lijkt de punk wereldwijd en in alle disciplines naar voren te komen, versplinterd in kunst, vormgeving & mode.
Dit werd herkend in het werk van een nieuwe lichting kunstenaars. Met deze kunstenaars werd de tentoonstelling ‘Ik ben een punker, MAMA!’

Punk Rock 2000 werd gepresenteerd in de vorm van een festival: Stardumb 2000. Dit programma viel samen met de aanvang van de expositie en werd samen gepresenteerd in een programmaboekje. Zo kon het publiek kennis nemen van punk anno 2000 in muziek en beeld.

Spin-off
Voor MAMA was “ik ben een punker MAMA!” een uitermate essentiële expositie:de cultuurfilosoof Siebe Thissen plaatste MAMA en haar activiteiten in een cultuurhistorisch perspectief. De discussie heeft MAMA verder en bewuster laten doordenken over zowel haar rol in de culturele sector als die van de kunstenaars waarmee MAMA werkt. Zo worden de contouren van de identiteit steeds duidelijker.

Marc Mauer stelde zelfs een nieuwe term voor: Hard Pop, de radicalisering van de populaire cultuur. MAMA wil in de toekomst dit gegeven verder uitdiepen. MAMA wil de interessante mogelijkheden die deze term voor toekomstige artistiek- culturele projecten lijkt te bieden, vanuit een intensieve samenwerking tussen theoretici en praktisch ingestelde kunstenaars verder uit diepen.

Samengesteld door Boris van Berkum met bijdragen van Gyz la Riviere (NL), Vincent van Duin (NL), Roel van Tour (NL), Henri van Zanten (NL), Iepe B. T. Rubingh (DE) Peter Rataitz (AS), Rosema & Teunissen (NL), SKKI (US), Andre the Giant (US).

 

Over HOME

HOME is het leidmotief waarmee we gesprekken rondom opvattingen van geborgenheid, representatie en identificatie aanwakkeren. HOME is een basis, een plek waar je naar terugkeert én een anker voor de verdere reis. HOME (ook online) is het begin van je verbondenheid met anderen. Onder de naam HOME presenteren we tevens onze tentoonstellingen in de showroom. In samenwerking met jonge makers geven we uitdrukking aan interpretaties over HOME | IN REAL LIFE | NETWORKS.

Related

Website by HOAX Amsterdam