German Swinehundt in Rotterdam
‘Wanneer alles absurd is, staan mensen veel meer open voor dingen, dan is niets te gek.'
MAMA presenteert de eerste videosolo van multitalent Wayne Horse (ps. Willehad Eilers, 1981). German Swinehundt in Rotterdam is opgebouwd rondom twee korte films, Elefantos (2005) en Elefant Boy (2007), waarin geweld, sociale klassenverschillen, celebrity cultuur, overconsumptie en pornografie centraal staan.
De films worden aangevuld met Horse’s korte videowerken en zijn nieuwste films Amazing Flying Cars, Adrian Falk en A Mattress in the Woods. German Swinehundt in Rotterdam maakt de energie en verscheidenheid zichtbaar waarmee Horse in zijn werk met behulp van acteurs en animaties de verschillende kanten van zijn thema’s belicht.
In zijn video’s vermengt Horse animaties, levensgrote poppen en acteurs. De animaties zijn afgeleiden van zijn graffitiwerk, schilderijen en tekeningen. De vloeiende animatielijnen zijn ingezet om de door hem zelf of anderen geschoten beelden te voorzien van een extra energie. In andere video’s dringen animatiekarakters en poppen door tot het gefilmde beeld. Scènes waarin acteurs bewegen worden vervormd en krijgen een even artificieel karakter als cartoons.
Het bovenstaande zet de deur open voor de meest absurde personages en voorvallen die op een bepaalde manier weer geloofwaardig worden. ‘Wanneer alles absurd is, staan mensen veel meer open voor dingen, dan is niets te gek.’ (Horse in een interview met Merel Bem voor de Volkskrant dd. 21-11-2007). De video’s doen een beroep op de fantasie van de toeschouwer om een samenhang in de verschillende scènes te ontdekken. Hierdoor is het onvermijdelijk dat deze zijn eigen logica koppelt aan hetgeen hij ziet.
De relatie die Horse met zijn acteurs en de karakters in zijn video’s aangaat is langdurig en intens. Zo werd Kent ’the norseman’ Hensley, een van de personages uit Elefant Boy, de hoofdrolspeler in A Mattress in the Woods (oorspronkelijk geproduceerd voor MTV). Als een wildeman weet Hensley, lijmsnuivend en genietend van een gevonden stuk cake, te overleven in een bos. Op zijn huid draagt hij tatoeages met de namen van gevallen MTV sterren als Dr Hollywood, Boys2Men of Ace of Base.
In het geval van Elefantos werd de relatie tussen Horse en het door hem gecreëerde personage volledig op de spits gedreven. Terwijl Horse het leven van het labiele hoofdpersoon Elefantos vastlegde, kwam het personage na een periode van opperst geluk in een neerwaartse spiraal terecht. Dit resulteerde in het besluit van Horse om Elefantos uit zijn lijden te verlossen. Een daad van genade. In Elefantos (Death) zweeft een opgeknoopte Elefantos aan een tros ballonnen boven een Nederlandse bakstenen rijtjeshuizen woonwijk zijn einde tegemoet.
Kwalitatief maakt Horse geen onderscheid tussen schlagerzenders, cartoons, games, arthouse films en youtube. Ze hebben allemaal hun eigen kwaliteiten die hij naar zijn hand zet. Ook in zijn video’s maakt Horse gebruik van de kenmerken van diverse media. Strawberry Bitch, Elefant Boy en Ponzo zijn geschoten op 16mm film. Films als Dorothy + Lance zijn digitaal opgenomen op een 10 jaar oude DVCAM en daarom 100% NoResolution. Legends of Graf is een online hip hop en graffiti battle die zich via youtube ontwikkelde. Adrian Falk, de videoclip die hij voor schlagerzanger Adrian Falk maakte is Horse steeds meer als autonoom werk gaan zien.
Tijdens museumnacht op 7 maart wordt de tentoonstelling afgesloten met een spetterende finnissage. Houd voor meer informatie onze website in de gaten.
Samengesteld door Gerben Willers met bijdrage van Wayne Horse
Over HOME
HOME is het leidmotief waarmee we gesprekken rondom opvattingen van geborgenheid, representatie en identificatie aanwakkeren. HOME is een basis, een plek waar je naar terugkeert én een anker voor de verdere reis. HOME (ook online) is het begin van je verbondenheid met anderen. Onder de naam HOME presenteren we tevens onze tentoonstellingen in de showroom. In samenwerking met jonge makers geven we uitdrukking aan interpretaties over HOME | IN REAL LIFE | NETWORKS.