'Depressie heeft effect op de economische crisis'

Prediction TV is een project van Amy Suo Wu, een televisiestation waar bezoekers van MAMA de kans krijgen om verslaggever te worden van voorspellingen op het gebied van het weer en de economie. Dit project is een uitbreiding van Wu’s onderzoek naar de rol van voorspelling en het mechanisme van de self-fulfilling prophecy in de hedendaagse maatschappij. Denk hierbij aan het effect van strategisch stemmen bij de verkiezingen of de gehypte verwachtingen rondom de Elfstedentocht.

supportimage_home_prediction-tv_12-05_01

Het programma van Prediction TV richt zich op het voorspellen van twee chaotische systemen: het weer en de economie. Het eerste kanaal speelt met het idee van de causale relatie tussen de gemoedstoestand en het weer. Het tweede kanaal houdt zich bezig met het omdraaien van het statement ‘de economische crisis heeft effect op depressie’ naar ‘depressie heeft effect op de economische crisis’. Hiermee tracht Wu een discussie te ontlokken over onderwerpen als het vergaren van kennis en irrationele versus rationele methoden om de toekomst te voorspellen.

Op basis van interviews, lichamelijke informatie en para-rationele technologieën worden er kaarten opgemaakt die tot verdere toekomstvoorspellingen leiden. Bezoekers kunnen met blue-screen technieken verslag doen van hun eigen voorspellingen. Deze verslagen worden online uitgezonden op www.predictiontv.com. Gedurende de show geven kunstenaars, wetenschappers en filosofen, waaronder Darija Medic en Danny van der Kleij, presentaties over verschillende aspecten van de relatie tussen de verbeelding en realiteit.

supportimage_home_prediction-tv_12-05_02

Amu Suo Wu studeerde dit jaar af van de Master Media Design en Communicatie: Networked Media aan het Piet Zwart Institute in Rotterdam. Haar onderzoek werd in eerste instantie gepresenteerd als Mood Radar, een interactieve performance die te zien was bij TENT en V2_. Mood Radar is een persoonlijk weersvoorspellingssysteem dat aan de hand van wichelroedes de connectie tussen de bezoekers’ gemoedstoestand en het weer meet en interpreteert.

Met bijdrage van Amy Suo Wu

Over HOME

HOME is het leidmotief waarmee we gesprekken rondom opvattingen van geborgenheid, representatie en identificatie aanwakkeren. HOME is een basis, een plek waar je naar terugkeert én een anker voor de verdere reis. HOME (ook online) is het begin van je verbondenheid met anderen. Onder de naam HOME presenteren we tevens onze tentoonstellingen in de showroom. In samenwerking met jonge makers geven we uitdrukking aan interpretaties over HOME | IN REAL LIFE | NETWORKS.

Related

Website by HOAX Amsterdam