– Interview with Aline Yntema, Marieke de Rooy and Tim Braakman, written in Dutch.

We spreken met Aline Yntema, Marieke de Rooy en Tim Braakman, onze Rookies MA. Hun tentoonstelling For Security Reasons opent op 28 augustus, en de voorbereidingen van de tentoonstelling is al in volle gang.

Hoogste tijd om eens nader kennis te maken. Wij kennen Aline, Tim en Marieke al langer, als rookie zijn zij de langstzittende werknemers bij MAMA, maar het is de hoogste tijd om ze voor te stellen aan de buitenwereld. Wat zijn hun interesses? Wat voor een tentoonstelling gaan ze maken? Om met het laatste te beginnen:

Tim: Onze tentoonstelling For Security Reasons zal, kort gezegd, over de maakbaarheid van veiligheid gaan. Dit heeft niet alleen betrekking op de persoonlijke omgeving, maar ook die van anderen op de publieke ruimte, met als doel extreme veiligheid na te streven. De bezoekers van onze tentoonstelling zullen dat aan den lijve kunnen ervaren.


Hoe komen jullie daar zo bij?

Tim: Tijdens mijn afstuderen aan de Willem de Kooning (grafisch ontwerp), waarbij ik onderzoek heb gedaan naar veiligheid in de stad, viel mij op hoeveel beveiligingscamera’s er overal hangen. Zo raakte ik begaan met het veiligheidsbeleid in Rotterdam, Nederland en eigenlijk de hele wereld. Bij Lastplak (graffiti collectief uit Rotterdam) is dit ook mijn grootste inspiratiebron.

Aline: In de Minor documentaire autonome fotografie van mijn studie (docentenopleiding van de Willem de Kooning Academie) spits ik mij toe op maatschappelijk betrokken onderwerpen. Het zit nu eenmaal in me.

Marieke: Op het eind van mijn studie grafisch vormgeven (St. Joost) schreef ik een scriptie over integriteit en ik werkte bij de anti racisme werkgroep. Voor mijn minor organiseerde ik met een groep studenten een kunstmanifestatie waar we de interactie met mensen aangingen. We lieten filmpjes zien in fotohokjes, dat soort werk. Mensen werden overvallen met kunst. Je kunt wel zeggen dat onze maatschappelijke interesse terug is te zien in de tentoonstelling die we voor ogen hebben.

En hoe gaat het werkproces binnen jullie groep?

T: Als de enige man in de groep ben ik degene die de thee zet. Nee, we hebben niet echt een individuele rol, we doen alles samen.

A: We wisselen elkaar af qua hoeveelheid werk dat verzet moet worden. Soms werkt de een harder dan de ander, we hebben ook nog een leven naast het Rookies MA traject. Voor ons onderzoek hebben we met zijn drieën een bezoek gebracht aan de tentoonstelling Embedded Art in Berlijn, een leerzame ervaring.

M: We maken lijstjes om de taken juist te verdelen en daarmee het ons plezier zo efficiënt mogelijk te maken. We zijn ons bewust van onze tekortkomingen en vullen elkaar aan.

T: Zoals Aline zei, we hebben onze eigen levens naast Rookies MA. Ben ik weer aan het snowboarden ofzo 😉

A: Ik ben een chaotische verzamelaar, ik lees en zie veel en dump het bij Marieke en Tim.

T: Ik kan met één ding bezig zijn en mij totaal in een onderwerp verdiepen. Ik heb het geduld om lange essays te lezen. Marieke is weer heel visueel ingesteld en staat open voor de vreemdste dingen.

A: Zij komt soms met zulke gekke dingen aan, echt bizar.

 
workinprogress4-2
 

Welke docenten en adviseurs hebben jullie om je heen verzameld?

A: In het begin zijn we in onze directe omgeving op zoek gegaan. Jeroen Everaert en Boris van Berkum (oprichters, oud- directeuren MAMA) kennen we nog uit het begin van MAMA. Zij hebben ons in het begin veel geholpen. Later hebben we het uitgebreid met Studio Popcorn (Alex de Jong en Marc Schuilenburg), Geert Mul (beeldend kunstenaar) en Hicham Khalidi. Ariadne Urlus van Witte de With kregen wij als adviseur in de schoot geworpen toen zij als interim bij MAMA kwam werken. Via haar kwamen we weer bij Zoë Gray en Renske Janssen. Zo breid ons netwerk zich steeds verder uit met mensen die we in eerste instantie nooit zouden hebben benaderd.

Wat is hun invloed op jullie tentoonstellingsconcept?

T: Alex en Marc hebben vooral veel invloed op ons concept gehad. Vooral Marc heeft veel kennis van ons onderwerp. Geert Mul heeft ons op een andere manier laten kijken. Eigenlijk hebben we na iedere masterclass nieuwe inzichten.

M: Ja, dan konden we weer opnieuw beginnen, elke keer openbaarden zich nieuwe mogelijkheden.

Hoe gebruiken jullie hun kennis?

A: Marc en Alex van Studio Popcorn gaven concept en ontwikkeling. Ze brachten ons de methodieken van onderzoek bij. We kregen drie opdrachten van ze terug. De eerste was om een boek te maken van al ons verzamelde materiaal. Vanuit deze verzameling moesten we ons concept opnieuw formuleren en een programma maken van side-events. Dit hielp ons om de interessantste mensen eruit te pikken en te benaderen.

Hicham gaf marketing en strategie. Hij gaf een handleiding van de manier waarop je, als je eenmaal het concept hebt, dit de wereld inzet. Hij leerde ons hoe je kunstenaars en deskundigen benadert en enthousiasmeert.

M: De show die we maken is best politiek getint, daar willen we soms van af stappen, het moet wel een tentoonstelling met beeldende kunst blijven. Hicham zei echter dat het idee achter de show het belangrijkste is.

T: Het is interessant om ons af te vragen waar we mee bezig zijn. We merken nu wel dat kunst niet altijd over kunst hoeft te gaan. Het is niet het enige waar je mee bezig hoeft te zijn. Misschien dat we ons onderwerp wel op een sociale, politieke of architectonische manier gaan laten zien.

sony-dsc-9-2SONY DSC

De tentoonstelling For Security Reasons opent op 28 augustus. Houd tot die tijd de website in de gaten om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen!

Gelinkte tentoonstelling:
For Security Reasons

Rookies MA 2008-2009

Related

Website by HOAX Amsterdam