SUMMERSWAP: In the Borderlands
Het is weer tijd voor onze jaarlijkse Summerswap. Dat betekend dat MaMA’s team even een stapje terug neemt en gaat genieten van de heerlijke Rotterdamse zomerdagen. In de tussentijd overhandigen wij onze sleutels aan een gaaf initiatief. Dit jaar is dat het kunstcollectief Fire is Scary, die van 25 juli tot 25 augustus op geheel zelfstandige wijze de expositie In the Borderlands zullen presenteren.
Bezoek de live performances op zaterdag 24 augustus
om 15.00, 16.30 & 18.00
"In het grensgebied zwemmen we met zoveel armen en staan we met zoveel benen."
In the Borderlands
van en voor Gloria Anzaldúa
‘To survive the Borderlands
you must live sin fronteras
be a crossroads.’
Het grensgebied is ruimte tussen/door culturen.
Het grensgebied is overlappende stromen en cycli van tijd.
Het grensgebied versplintert en weeft weer samen.
We navigeren door het grensgebied door middel van vertaling
als een generatieve methode
als een hybridiseringsproces
als overlevingstactiek.
Vertaling genereert nieuwe relaties,
door betekenislagen en zoektochten naar gelijkenissen.
Vertalen maakt van ons hybride wezens,
die vloeiend bewegen tussen contexten en gemeenschappen.
Vertalen is een instrument waar we elke dag op vertrouwen,
wanneer we ver van huis leven,
in een onbekend gebied.
Het is een beweging, een proces, een cyclus.
Het is een infinite, incomplete reeks.
Het is zowel van als voor.
In het grensgebied
zwemmen we met zoveel armen
en staan we met zoveel benen.
In het grensgebied
vechten we alle levens
van de levens die we in ons hebben.
In het grensgebied
dromen we als de zeemeermin;
het verlegen, klein monster
dat leeft op een lijn, getekend in het midden van de oceaan.
Fire is Scary
Sol Enae Lee, Gordon H. Williams, Agustin Faundez Rojas en Ariel Sin Yu Lee
In the Borderlands is een tentoonstelling van Fire is Scary (Sol Enae Lee, Gordon H. Williams, Agustin Faundez Rojas en Ariel Sin Yu Lee) van en voor de queer, feministische theoreticus Gloria Anzaldúa. Met een interview met Anzaldúa als bronmateriaal weefde Sol een nieuwe tekst door middel van een vertaalproces tussen het Engels en het Koreaans, waarbij zij woord voor woord en zin voor zin vertaalde, dan herhaaldelijk opnieuw vertaalde en laag na laag toevoegde door middel van dubbele betekenissen, opzettelijke foute vertalingen en fouten gemaakt door machines. Door middel van een reeks artistieke vertalingen zal het collectief Sol’s tekst in de showroom van MaMA in Rotterdam plaatsen.
De tentoonstelling ontvouwt zich als drie ruimtes in de showroom: het podium, de bibliotheek en het laboratorium. Het podium presenteert apparaten, decors en kostuums voor een muzikale voorstelling met Sol’s tekst als uitgangspunt, onder muzikale begeleiding van Gordon en uitgevoerd door Agustin, Ariel en gastmuzikanten. De bibliotheek bevat publicaties, boeken en referenties voor het onderzoek van Fire is Scary naar vertalingen en de grenslanden (ruimte tussen/door culturen). Tot slot toont het laboratorium de lopende experimenten van het collectief over vertalenprocesen (in letterlijke en metaforische zin) met hydrofoons, akoestische levitatie en sonoluminescentie.
In the Borderlands is een zelf georganiseerde tentoonstelling, gepresenteerd in het kader van MaMA’s Summer Swap programma voor 2024.
Fire is Scary is een collectief van kunstenaars Sol Enae Lee en Gordon H. Williams en muzikanten Agustin Faundez Rojas en Ariel Sin Yu Lee. De thema’s van hun gezamenlijke werk zijn vertaling en de grenslanden (van Gloria E. Anzaldua-ruimte tussen/door culturen). Ze delen dit werk in de vorm van tentoonstellingen, installaties, performances, video’s, albums en workshops.
Fire is Scary stelt vertaling voor als een generatieve methode, als een hybridiseringsproces en als een overlevingstactiek – een middel om uit elkaar te vallen en weer samen te weven. In hun meest recente gezamenlijke werk neemt het collectief de zeemeermin, de hybride figuur tussen/over water en land, als inspiratiebron voor hun infinite, incomplete reeks vertalingen tussen tekst/beeld, ruimte/tijd en geluid/licht.