Tijdens dit programma hanteren we anderen openingstijden:

woe-zon: 12.30 – 17.30 uur
vrij: 12.30 – 21.00 uur

De komende zes weken vormt MaMA’s showroom de thuisbasis voor WDKA’s Visual Culture(s) Minor. MaMA en WDKA werken samen aan een speciale experimentele samenwerking die inzichten en tools biedt om organische uitwisselingen tussen kunstonderwijs en culturele instellingen te ontwikkelen. Maak je klaar voor het verkennen de onontgonnen gebieden binnen kunstinstellingen en het opnieuw visualiseren van de toekomst!

MaMA nodigt studenten van de minor uit om deel te nemen aan een provocerende en speelse reis in het thema “Ruïnes in Culturele Instituten.” Deze workshopserie, ontwikkeld door Kirti Soekaloe, lid van MaMA’s gemeenschap, en MaMA, zal de studenten uitdagen om de overblijfselen van ons culturele erfgoed te heroverwegen en te onderzoeken hoe deze “ruïnes”—of ze nu fysiek, metaforisch of cultureel zijn—ons begrip van kunst en de instellingen die deze herbergen vormgeven.

Ben je klaar om de ruïnes in te duiken en te ontdekken wat ze te bieden hebben? Doe met ons mee in het experimentele en radicale proces tot het heruitvinden van de culturele sector.

Gedurende de cursus nemen de minorstudenten deel aan praktische oefeningen, samenwerkingsprojecten en reflectieve praktijken die de grenzen van creativiteit en kritisch verleggen. Elke week behandelen we een ander aspect van ruïnes, van de intieme details van verval en vertering tot grotere thema’s van samenwerking en collectieve creatie. De minorstudenten zullen experimenteren met radicale speelsheid, nieuwe vormen van artistieke productie verkennen en leren hoe ze kunnen omgaan met de druk van professionaliteit—terwijl ze bevragen wat het betekent om hun nalatenschap in de culturele sector achter te laten.

In deze dynamische, open workshopomgeving krijgen studenten de kans om hun werk te presenteren in de showroom van MaMA en in gesprek te gaan met medestudenten, professionals en bezoekers van de showroom. Dit alles mondt uit in een eindtentoonstelling die onze collectieve verkenning weerspiegelt. Door deze reis zullen studenten waardevolle vaardigheden ontwikkelen, diepere inzichten krijgen in hun artistieke proces en bijdragen aan het vormgeven van de toekomst van kunstruimtes.

Ben je klaar om de ruïnes in te duiken en te ontdekken wat ze te bieden hebben? Doe met ons mee in het experimentele en radicale proces tot het heruitvinden van de culturele sector.

GASTCOLLEGES:

1. Introductie visuele cultuur: ruïnes & vervreemding
door Florian Cramer

5 september, 10.00-13.00
showroom van MaMA, Witte de Withstraat 29-31

Een inleidend college in de betekenis van visuele cultuur. We nemen ruïnes en vervreemding als voorbeeld om visuele cultuur en de belangrijkste theorieën ervan te bestuderen.

dismaland_-_dismal_castle_and_police_vehicle_stranded_-_geograph-org-uk_-_4679411Dismaland - Dismal Castle and Police vehicle (stranded) - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dismaland_-_Dismal_Castle_and_Police_vehicle_(stranded)_-_geograph.org.uk_-_4679411.jpg

2. Introductie visuele cultuur: politieke beelden / oorlog in beeld / politieke iconografie
door Florian Cramer

6 september, 10.00-13.00
showroom van MaMA, Witte de Withstraat 29-31

Inleidend college in visuele cultuur, tweede deel (ook open voor mensen die deel 1 gemist hebben). Dit keer kijken we nader naar beelden en iconografieën van oorlog en politiek, en hoe deze behandeld zijn in studies over visuele cultuur.

download-2Fundraiser t-shirt KinderUSA - https://www.bonfire.com/this-is-not-a-watermelon/

3. ‘Decolonising the Loop’
door Josephine Zwaan
19 september, 15:30-17:30
showroom van MaMA, Witte de Withstraat 29-31

In deze presentatie analyseert Josephine de loop-based interfaces van muziekproductiesoftware door de lens van Westerse en Afrikaanse opvattingen over tijd, en verkent ze nieuwe mogelijkheden voor de interface vanuit dit filosofische perspectief. Josephine doet momenteel een PhD aan de Erasmus School of Philosophy, waar ze zich richt op het dekoloniseren van opvattingen over esthetiek en technologie voor de studie van elektronische muziekproductie.

screenshot-2024-08-30-at-12-16-45-2Josephine Zwaan

Alle drie de lezingen worden georganiseerd door de WdKA Minor Visual Culture, en zijn open en gratis voor iedereen!

De Visual Culture(s) Minor aan de WdKA houdt zich bezig met de complexiteit van cultuurproductie in tijden van crises. Hierbij wordt gereflecteerd op de manier waarop de artefacten die we produceren de sporen bevatten van de systemen waarin we zijn ingebed, op manieren om levensvatbare toekomsten (en verleden) voor te stellen en vorm te geven, en op de verschillende manieren waarop we die verbeeldingen kunnen coderen in de ruïnes die we achterlaten voor de post-toekomst.

De cursus 2024-2025 is opgebouwd rond twee overkoepelende concepten, Ritme & Ruïnes, en drie manieren van articulatie: Exchanging, Sounding, Weaving.

Gedurende het semester worden de studenten gevraagd hun onderzoek te ontwikkelen in verschillende media, en door interactie en uitwisseling met externe partners, samenwerkingspartners en speciale gasten. Dit jaar werkt de Minor samen met MaMA voor een speciale experimentele samenwerking die inzichten en tools biedt om organische uitwisselingen tussen kunstonderwijs en kunstorganisaties te ontwikkelen.

Website by HOAX Amsterdam