What do curators think the exhibition spaces of the (near) future will look like?

Showroom MAMA presenteert met grote trots The Internetional, een tweedaags symposium gericht op een van de belangrijkste gebieden van de visuele cultuur van vandaag: het internet. Curatoren, kunstenaars en theoretici bespreken dit onderwerp met elkaar en met het publiek in een gevarieerd programma van paneldiscussies, dialogen, lezingen en workshops.

Michiel van Dartel praat met drie curatoren over het tentoonstellen van post-internetkunst. Hoe gaat een fysieke tentoonstellingsruimte om met kunstpraktijken die in een netwerk werken? Wordt de tentoonstellingsruimte een knoop in dit netwerk of is het een eindpunt? Zijn traditionele vormen van exposeren nog steeds geschikt voor kunst die voortkomt uit, of wordt gemaakt met behulp van de infrastructuur van een netwerk, en zo niet, wat denken de curatoren over de tentoonstellingsruimtes van de (nabije) toekomst?

Michel van Dartel (NL) is curator bij V2_, waar hij openbare evenementen coördineert en betrokken is bij verschillende artistieke R & D-projecten. Hij werkt ook als freelance curator, onder meer voor het Electronic Art Festival, TENT, MU, het festival Energize en de ARTICLE biennial. Hij is auteur, docent aan het Luca Brussels University College en CODARTS University for the Arts, onderzoeker aan Hanze University of Applied Science, associate editor van de Journal for Artistic Research, adviseur van het Mondriaan Fonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, en bestuurslid van het Piet Zwart-instituut en de Willem de Kooning Academie. Michel van Dartel heeft een MSc in Cognitive Psychology en een PhD in Artificial Intelligence. Hij woont momenteel in Rotterdam en Brussel.

Alberto García del Castillo (ES / BE) is een in Spanje geboren Latina-flikker, curator en schrijver. Hij is co-curator van Buenos Tiempos, Int., Een online tentoonstellingsruimte over ‘faggotry as it is today’ en een collaboratief productie-initiatief. De meest recente producties werden gepresenteerd in het tijdschrift Petunia en in La Loge in Brussel. Zijn eerste roman, Retrospective, werd in 2014 gepubliceerd door Shelter Press. Tussen 2011 en 2014 werkte hij als curator bij Komplot en was co-redacteur van het YEAR-magazine.

Juha van ’t Zelfde (NL) is een Nederlands-Fins onderzoeker, ontwikkelaar en tentoonstellingsmaker die werkt op het gebied van kunst, muziek en technologie. Hij is momenteel artistiek directeur bij Lighthouse, Brighton. Hij begon zijn carrière als onafhankelijke organisator en experimentele elektronische DJ in Rotterdam. Van 2004 – 2006 werkte hij voor Entrée, de junior associates van het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam. Van 2005 – 2008 was hij verantwoordelijk voor het organiseren van de jaarlijkse Amsterdamse Museumnacht. Van 2006 – 2008 werkte hij als curator elektronische muziek en geluidskunst bij Lantaren / Venster in Rotterdam. De evenementen die hij organiseerde, resulteerden in de oprichting van Viral Radio in 2007, een onafhankelijk netwerk voor nieuwe muziek. Juha van ’t Zelfde was in 2009 medeoprichter van Non-fictie, VURB en De Verdieping en Shippr in 2012. Als schrijver heeft hij onder meer bijgedragen aan De Volkskrant, Metropolis M, Volume en Monu. In 2012 won hij De Hallen Curatorial Scholarship voor zijn voorstel ‘DREAD – The Dizziness of Freedom’.

Gerben Willers (1982) is de eigenaar van All Together Now: Label for Contemporary Art en artistiek directeur van Roodkapje. Gerben studeerde van 2001 – 2008 aan de Universiteit van Groningen en behaalde zijn Masters diploma in moderne en hedendaagse kunstgeschiedenis. In Groningen werkte hij voor de kunstafdeling van VERA: Club for the International Underground en richtte in 2005 zijn eerste initiatief voor hedendaagse kunst op, Gallery on the Streets. GOTS combineerde online en fysieke kunstervaring en distributie. In 2008 begon hij te werken voor Showroom MAMA in Rotterdam, waar hij solo- en groepstentoonstellingen organiseerde met belangrijke hedendaagse kunstfiguren. In november 2014 richtte Gerben Willers All Together Now op, dat hedendaagse kunstenaars vertegenwoordigt en begeleidt in hun loopbaan, en zich inzet voor de productie, presentatie, bemiddeling en verkoop van hun werk. Omdat de productie van hedendaagse kunst veelzijdig is – dit kunnen een of meerdere elementen zijn zoals performances, films, toneelstukken, muziek en schilderkunst binnen een kunstenaarspraktijk – presenteert All Together Now deze benaderingen op relevante locaties, waaronder filmfestivals, internet, theaters, en kunstbeurzen. Gerben was een van de initiatiefnemers van The Internetional.

In samenwerking met:
V2_
TENT
Witte de With Center for Contemporary Art
WORM

Film & editor: Marel Jap-Sam

Mede mogelijk gemaakt door:
Stimuleringsfonds Creatieve Industrie & Stichting Bevordering van Volkskracht

Gelinkte tentoonstelling:
The Internetional House of Cozy

Related