Showroom MAMA presenteert met grote trots The Internetional, een tweedaags symposium gericht op een van de belangrijkste gebieden van de visuele cultuur van vandaag: het internet. Curatoren, kunstenaars en theoretici bespreken dit onderwerp met elkaar en met het publiek in een gevarieerd programma van paneldiscussies, dialogen, lezingen en workshops.

''Todays art is almost browser-based and very much hyperlinked''

Dit panel verkent de potentie en de omstandigheden van het presenteren van (digitale) kunst in de context van festivals met crossovers in muziek, kunst en digitale cultuur. Meer specifiek onderzoekt het panel de manier hoe festivals communities tastbaar kunnen maken die voorheen waren verbonden op een virtueel niveau. Het panel richt zich op de sprekers Arjon Dunnewind, Vincent Koreman en Olof van Winden en wordt gemodereerd door de directeur van Showroom MAMA Nathalie Hartjes.

Nathalie Hartjes (NL) studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Leiden. Tot voor kort was zij werkzaam bij kunstencentrum de Appel, aanvankelijk als coördinator van het Curatorial Programme, waarna zij snel betrokken raakte bij de ontwikkeling van het Gallerist Programme, waar zij vanaf de oprichting coördinator van was. Van 2014 – 2015 was zij artistiek directeur van Nieuwe Vide in Haarlem. Zij was algemeen coördinator van Comité van Roosendaal en werkte in verschillende posities bij Witte de With, Centrum voor Hedendaagse Kunst. Hartjes schrijft onregelmatig over kunst en publiceert fictie wanneer de gelegenheid zich voordoet.

Vincent Koreman (NL) is de hoofdprogrammeur van het Incubate festival, zijn blog heet Generation Bass, en hij was ooit in de populaire pop-punkband Travoltas – die dit jaar aan het hervormen zijn voor een paar optredens. Hij is actief in alle hoeken van de muziek en heeft zijn eigen kijk op wat muziek is en hoe de industrie zou moeten werken. Zijn huidige compromisloos project Drvg Cvltvre is zijn langste en meest stabiele project. Volgens hem komt dit omdat het al zijn eerdere ervaringen samenbrengt. Hij plaatst voortdurend gratis tracks op het internet. Hij heeft geen idee hoe zijn discografie eruit ziet – Discogs zorgt daarvoor.

Olof van Winden (NL) maakte zijn eerste stappen in de digitale kunstwereld met het Sound / Vision Festival, een stedelijk festival in Den Haag. Kort daarna programmeerde van Winden een podium op het Detroit Electronic Music Festival (DEMF). In 2004 richtte hij The Generator Foundation op, een organisatie van jonge creatieve geesten die uitgroeide tot een professioneel festival- en productieplatform, dat onder meer het jaarlijkse TodaysArt-festival in Den Haag organiseert. Als regisseur van TodaysArt heeft van Winden podia samengesteld op festivals in Montreal, New York, Brussel, Berlijn en Krakau – om er maar een paar te noemen. In mei 2011 begon hij zijn werk als directeur van het Nederlands Instituut voor Mediakunst (NIMk) in Amsterdam. Van Winden maakte deel uit van het curatorial team van de 7e Seoul International Media Art Biennale (Media City Seoul 2012). Hij zit ook in commissies voor de afdeling Kunst en Cultuur in Rotterdam en voor de Mondriaan Stichting.

Arjon Dunnewind (NL) studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. In 1988 was hij medeorganisator van het eerste Impakt Festival en richtte in 1993 de Impakt Foundation op. In de jaren negentig organiseerde hij presentaties en rondreizende programma’s voor internationale artiesten en filmmakers. In 2005 startte hij een residency-programma met de naam Impakt Works, waarin internationale kunstenaars die met video, digitale media en nieuwe technologieën werken ondersteund en gefaciliteerd worden om nieuw werk te maken.

In samenwerking met:
V2_
TENT
Witte de With Center for Contemporary Art
WORM

Film & editor: Marel Jap-Sam

Mede mogelijk gemaakt door:
Stimuleringsfonds Creatieve Industrie & Stichting Bevordering van Volkskracht

Gelinkte tentoonstelling:
The Internetional House of Cozy

Related