''Are we now in a moment of artists without art?''

–  Brad Troemel

Showroom MAMA presenteert met grote trots The Internetional, een tweedaags symposium gericht op een van de belangrijkste gebieden van de visuele cultuur van vandaag: het internet. Curatoren, kunstenaars en theoretici bespreken dit onderwerp met elkaar en met het publiek in een gevarieerd programma van paneldiscussies, dialogen, lezingen en workshops.

Constant Dullaart, Brad Troemel en Amalia Ulman bespreken hoe sociale media de betekenis van de kunstenaar, het kunstwerk en het publiek beïnvloeden. Sociale media speelt in al hun praktijken een rol. Constant Dullaart gaf bijvoorbeeld, als onderdeel van een nieuw werk, duizenden extra volgers aan het Instagram-account van Amalia Ulman. Petra Heck modereert het gesprek waarbij vragen worden besproken als, wat is de impact van sociale media op de status van de kunstenaar, het kunstwerk en de rol van de toeschouwer? En zijn we nu, zoals Brad Troemel dit verwoord, ‘in a moment of artists without art?’.

 

Petra Heck (NL) is freelance-curator (onder meer voor TAAK en TodaysArt) en richt zich op hedendaagse (media) kunst, performances en (online) openbare ruimte. Ze is gespecialiseerd in video, internet en andere kortstondige vormen – zoals uitvoeringen. Haar praktijk bevraagt ​​de gevolgen van technologische en andere maatschappelijke ontwikkelingen voor de hedendaagse kunst, het kunstwerk zelf en het artistieke proces. Tussen 2006 en 2012 werkte ze als curator en hoofd van tentoonstellingen bij het Nederlands Instituut voor Mediakunst (NIMk / Montevideo). Haar tentoonstellingen omvatten solotentoonstellingen van Cory Arcangel en Omer Fast, talrijke groepstentoonstellingen en performance-avonden met Nederlandse en internationale artiesten, waaronder Mark Leckey, Yael Bartana, Constant Dullaart, JODI, Mounira Al Solh, Oliver Laric, Metahaven, Ola Vasiljeva, en Jon Rafman. Petra Heck heeft een academische achtergrond in kunstgeschiedenis en museumstudies, en studeerde in 2000 af in Cultural Studies aan de Universiteit van Amsterdam. In 2015 werd ze lid van het comité voor de Creatieve Industrie en lid van de commissie van het Mondriaan Fonds van 2012 tot 2014.

Brad Troemel (VS) is een in New York gevestigde kunstenaar en schrijver. Zijn werk reageert op de economieën waarin hij participeert, thematisch gericht op onderwerpen variërend van milieubewust, kunstverzamelingen tot digitale zwarte markten. Hij is de medeoprichter van Jogging, een groepsproject dat bekend staat om zijn versnellende productietempo en consistente creatie van virale afbeeldingen online. Troemel concentreert zich als schrijver op hedendaagse vormen van artistieke productie en de stroom van afbeeldingen via sociale media.

Amalia Ulman (AR) is geboren in Argentinië, voornamelijk Spaans opgevoed en als kunstenaar gevestigd in de steden Los Angeles, Londen en Gijon. Ze omschrijft zich als trans-Atlantische expat, een geest van nationaal nomadisme en culturele nieuwsgierigheid van buitenstaanders informeren haar praktijk. Haar werk is voornamelijk in de eerste persoon uitgesproken, waardoor het onderscheid tussen de kunstenaar en het object van studie vaak vervaagt. Op een multidisciplinaire manier brengt ze een sobere verkenning van de relaties tussen consumptie en identiteit, klassenimitatie en sociale misleiding en altruïsme en oriëntalisme, met een bijzondere focus op het idee van ‘schattig’ en ‘mooi’. Ze gebruikt de esthetische talen van het midden, haar ‘sublieme alledaagsheid’, als een mechanisme om de kruising van klasse en esthetiek op het meest opvallende punt te verkennen: smaak. Haar werk vraagt ​​hoe esthetische consumptie één op één afstemt op een bepaalde klassenstand en hoe een kritische positie zelf een voorrecht is. Ze is een feministe.

Constant Dullaart (NL) werkt voornamelijk met het internet als alternatieve ruimte voor presentatie en (mis)representatie. Zijn politieke benadering staat vaak kritisch tegenover de controle die bedrijfssystemen hebben op onze perceptie van de wereld en de manier waarop we passief hun taal aannemen. De praktijk van Dullaart richt zich op websites, uitvoeringen, installaties en gemanipuleerde gevonden afbeeldingen, zowel offline als in de openbare ruimte van internet.

In samenwerking met:
V2_
TENT
Witte de With Center for Contemporary Art
WORM

Film & editor: Marel Jap-Sam

Mede mogelijk gemaakt door:
Stimuleringsfonds Creatieve Industrie & Stichting Bevordering van Volkskracht

Gelinkte tentoonstelling:
The Internetional House of Cozy

Related